zondag 17 maart 2013

Belastingaangifte, makkelijker kunnen we het niet maken...

En dat klopt nog ook. Vandaag mijn belastingaangifte gedaan voor 2012. Ik had expres gewacht tot na 1 maart zodat de belastingdienst alles zelf zou invullen. En inderdaad, veel makkelijker dan dit kunnen ze het niet maken. Na 15 minuten was ik klaar, en dat alleen maar doordat ik de vooraf ingevulde gegevens moest dubbelchecken of ze wel klopten, en omdat mijn vriendin wat freelance-inkomsten heeft ontvangen in 2012. Als dat niet hoefde, was ik binnen 5 minuten klaar geweest.

Helaas moet ik de belastingdienst wel wat geld terug betalen over 2012, zo'n 250 euro. Blijkbaar hebben we iets teveel voorlopige teruggave ontvangen. Dus dat moet ik ook voor 2013 nog even goed regelen, dat ik dus niet teveel vooraf ontvang. Dit jaar krijgen we namelijk meer geld van de belastingdienst vanwege de kinderopvangtoeslag. Ik zit erover te denken om de kinderopvangtoeslag voor de rest van het jaar stop te zetten en het met terugwerkende kracht terug te vragen, dan hebben we in ieder geval een lekker appeltje voor de dorst begin 2014

14 opmerkingen:

  1. Een kleine waarschuwing.
    Ik zou de kinderopvangtoeslag niet zo maar stop zetten. Een paar weken geleden is er op tv over in een keer uitbetalen iets gezegd. Precies weet ik het niet meer maar het kwam er op neer dat als je het bedrag in een keer krijgt het minder blijkt te zijn dan het bedrag in termijnen.
    Er zal vast wel iets op internet over te vinden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een toeval, vandaag een artikel in de NRC.Next over de kinderopvangtoeslag, en dat het niet mogelijk is om dat met terugwerkende kracht aan te vragen

      Verwijderen
  2. Zet je voorlopige teruggaaf van de HRA stop (of verlaag'm flink). Wen aan hogere maandelijkse lasten en gebruik de HRA om af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de tweede mogelijkheid, ik zal daar eens achteraan gaan

      Verwijderen
  3. Ja joh dat wordt buffelen zo meteen voor iedereen als ons die sigaren uit eigen doos van hier boven binnenkort wellicht niet meer van de overheid zijn gegund.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gaat nooit gebeuren, er zijn teveel mensen afhankelijk van. Er komt altijd compensatie in een bepaalde vorm, door bijvoorbeeld de belastingschijf aan te passen

      Verwijderen
  4. Van de hypotheek rente zijn ook een heleboel mensen afhankelijk en toch wordt er aan getoornd. Vorig jaar was nog anders beloofd en dat alleen maar als voorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Getoornd in welk opzicht, dat de maximale teruggave wordt beperkt van maximaal 52% naar maximaal 42% over een periode van 20 jaar? Kom op, waar hebben we het over?

      Een belastingvoordeel waar heel huizenbezittend Nederland van profiteert wordt nooit van de ene op de andere dag gestopt. Dat zal altijd geleidelijk gebeuren omdat anders het schokeffect te groot is.

      Verwijderen
    2. Staat dat niet in NRC next dan hoe zaken zo snel veranderen? Overheid verandert een heleboel wetten in rap tempo die niet alleen voor iedereen nu al gelden maar ook later als je op leeftijd bent een behoorlijke impact op je leven kunnen hebben. Regeren is vooruit zien zullen we maar zeggen.

      Verwijderen
    3. Zoals ik zeg, 0,5% aftrek minder per jaar.

      Verwijderen
  5. NIet stoppen, kinderopvangtoeslag kun je slecht tot 2 maanden terug aanvragen. (itt vroeger toen kon je het in maart voor het jaar daarvoor terugvragen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt, stond afgelopen week nog een artikel over in de NRCNext

      Verwijderen
  6. Mijn kinderopvangstoeslag werd vorig jaar ineens gekort. Krijg nog €1000 van de belastingdienst. Kon het helaas vorig jaar niet gelijk weer terug veranderen, vanwege een fout aan hun kant. Maar voordeel is dus nu wel: straks krijg ik vlak voor mijn vakantie ineens €1000.
    Maar door allerlei veranderingen in regelingen is het even heel goed terugkijken of het allemaal nog wel kan en wat er nu weer anders is.

    BeantwoordenVerwijderen