maandag 21 januari 2013

Uitleg over de familiebank

Na aanleiding van een vraag over mijn hypotheek-constructie m.b.t. de familiebank en waarom ik daar niet op aflos heb ik besloten om wat meer uitleg te geven over hoe precies de familiebank werkt. Ik zal eerst wat algemeens vertellen over hoe de familiebank precies werkt, daarna zal ik onze constructie uitleggen.

De familiebank geeft eigenlijk aan dat de familie als bank werkt voor één van de kinderen. Niks meer en niks minder. Echter ben je als familie natuurlijk iets flexibeler als een bank, en kun je dus een beetje spelen met de verschillende factoren die van toepassing zijn bij een hypotheeklening. Voorwaarde is echter wel dat er vermogen aanwezig moet zijn, anders kan het natuurlijk helemaal niet.

Hypotheekrente: Als familie zijnde mag je maximaal een 25% hogere rente rekenen voor je lening dan de marktrente. Als de marktrente bijvoorbeeld 5% is, dan is de maximale rente die je als familie mag rekenen 6,25%. De grens is ook geldig naar beneden toe, dus minimaal 3,75% rente.

Hypotheekrente-aftrek: Een belangrijk onderdeel in het geheel is de hypotheekrente-aftrek. De rente die berekent wordt is gewoon aftrekbaar bij de belasting. Het is dus handiger om een hogere rente door te berekenen dan een lagere rente. Hoe hoger de rente, des te meer HRA je kind terug krijgt. Als je een hogere rente doorberekent, is het volgende punt van belang

Schenkingen: Je kunt je kind tegemoet komen door een gedeelte van de betaalde (hogere) rente terug te schenken, gebruikmakend van de jaarlijkse vrijstelling. Hiermee creëer je voor je kind een hogere aftrek voor de inkomstenbelasting terwijl de netto extra te betalen rente weer aan uw kind ten goede komt.

Dit is in het kort hoe de bank werkt. Voor wat meer info, zie het volgende artikel:

https://www.knab.nl/live/blog/2012/september/de-familiebank-iets-voor-de-allerrijksten/?c=1

------------------------------------------

Bij ons werkt de familiebank als volgt. We hebben een lening van €50.000 bij mijn schoonmoeder waar we 7,2% rente over betalen. Dit is €300 per maand.. Over dat bedrag kunnen we ook hypotheekrenteaftrek krijgen. Over de €300 per maand krijgen we ongeveer €120 HRA terug. Vervolgens krijgen wij van mijn schoonmoeder onderhands maandelijks 3,2% rente terug, oftewel €133,33.


Het rekensommetje is dan als volgt:


€300 rente - €133,33 (onderhands teruggave) = €166,67. 
€166,67 - €120 euro (HRA) = 46,67.


Kortom: Deze lening kost ons maandelijks slechte 46,67 per maand netto. Financieel gezien is het niet handig hierop af te lossen, iedere €1.000 aflossen scheelt ons minder dan €1 euro per maand netto. Wat ook meespeelt is dat schoonmoeder niet wil dat we hierop aflossen.

20 opmerkingen:

  1. Ik ken deze constructie. Wij hebben deze niet, maar een kennis wel. Aangezien je 5000 euro per aan je kind belastingvrij mag schenken, is deze constructie heerlijk om maximaal te profiteren van ons belastingstelsel.

    Ik vraag me wel af hoe het werkt wanneer je de lening niet terugbetaald en je schoonmoeder komt te overlijden. Misschien moet er dan wel "erfbelasting" over het geleende geld betaald worden of moet er worden gedeeld met andere nabestaanden.

    Overigens nog een leuk foefje. Jij leent 50.000 euro bij je schoonmoeder en jou schoonmoeder leent 50.000 euro bij jou. Je spreekt beide een hogere rente dan de marktrente en jullie beide profiteren beide maximaal van de HRA :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In principe staat het bij de belastingaangifte van mijn schoonmoeder onder uitgeleend geld. Er moet gewoon erfbelasting betaald worden. De eerste 19.000 euro is vrijgesteld van belasting, over het bedrag tot 118.000 moet 10% belasting betaald worden en 20% over alles daarboven.

      Er zijn geen andere nabestaanden

      Verwijderen
  2. Als je het dan toch helemaal uitlegt mag ik denk ik ook wel een vraag stellen. Die 133,33 is dat onderdeel van de jaarlijkse schenking tot 5000 belastingvrij?
    Erg fijn dat je gebruik kunt maken van zo'n lening. Als ik straks in die positie ben zou ik dat voor mijn kinderen ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Correct, dat is onderdeel van de schenking die je jaarlijks als ouder mag doen. in ons geval blijft er dus 5000 - 12*133,33= 3400 euro om evt. te ontvangen via een schenking van mijn schoonmoeder.

      Staat overigens ook vermeldt in het blog onder schenking: "gebruikmakend van de jaarlijkse vrijstelling."

      Verwijderen
  3. Weer wat geleerd! Ik had nog nooit van de familiebank gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben je verplicht om je kind annuïtair te laten aflossen???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet in hoeverre de nieuwe regels ook gelden voor de familiebank. Ik kan me voorstellen dat dit wel het geval is omdat het anders niet voor HRA in aanmerking komt

      Verwijderen
    2. De nieuwe regels gelden ook voor de familiebank constructie. Ik heb dit recent bij vereniging eigen huis na gevraagd. Dit betekent dat je jaarlijks tenminste 1/30e moet aflossen. Meer mag natuurlijk ook...

      Verwijderen
    3. Voor de HRA moet je in 30 jaar aflossen.
      Dat is iets anders dan 1/30e per jaar. Immers bij een annuititeitenlening los je in het eerste jaar weinig af (minder dan 1/30e) en in het laatste jaar meer dan 1/30e.

      Verwijderen
  5. Weet je toevallig ook of je verplicht bent maandelijks de rente te voldoen of dat dit ook jaarlijks mag? Ik kan dit nl. nergens vinden.
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet sowieso een contract opstellen met daarin het rentepercentage. Als je daarin vermeldt dat betalingen jaarlijks gedaan worden ipv maandelijks dan zie ik weinig reden waarom dat niet zou mogen.

      Maar een telefoontje naar de Belastingtelefoon doet wonderen!

      Verwijderen
  6. Ik wil met mijn zoon deze lening ook afsluiten.
    Mijn vraag is nu....benadeel ik nu mijn andere zoon niet, die zo`n lening niet nodig heeft, als ik die ander groot gedeelte van de rente terug geef??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In principe geeft je 1 van de 2 zonen een goedkope lening. Meer doe je eigenlijk niet. Het is niet zo dat je je ene zoon een gift geeft en de andere niet.

      Wel vind ik dat je de andere zoon ook tzt eenzelfde mogelijkheid moet geven om een dergelijke lening af te sluiten.

      Verwijderen
  7. Bovenstaande blijven allemaal interessante vraagstukken, vraag me af of het weleens misgaat! Iemand hier ervaringen mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heeft iemand een idee wat je nu aan rente kunt vragen bij een familiebank constructie voor een hypotheek ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, staat ook gewoon in het artikel. 25% hoger dan de marktrente. De marktrente voor 10 jaar is nu ongeveer 4%, dus dan kun je 5% rente rekenen bij de familiebank. Maar als jouw hypotheekrente bij de hypotheekverstrekker bijvoorbeeld 5% is, dan kun je dus 6,25% rekenen via de familiebank voor dezelfde looptijd

      Verwijderen
  9. hoe bepaal je de markrente? Is dat de laagste rente op moment van afsluiten of is het een redelijk tarief als gemiddelde van alle staatjes die op internet voorkomen bijv.?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je al een eigen hypotheek hebt, bijvoorbeeld je eigen hypotheek. Anders kun je gewoon de gemiddelde rente gebruiken die op dat moment geldt voor de periode dat je het geld vast wilt zetten

      Verwijderen
  10. Ik heb dezelfde constructie. Mijn 2e huis is op deze manier gefinancierd.
    Bijkomend voordeel in deze situatie is dat ik het pand mag verhuren. (2e huis gekocht als investering, niet als vakantiehuis o.i.d.). De bank zal het verhuren vrijwel nooit toestaan. Top constructie!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen heb je geen recht op HRA omdat het voor je 2de woning is.

      Verwijderen