donderdag 14 augustus 2014

Bijgewerkt maandoverzicht

Na mijn vorige blog over de stand van zaken na 2 jaar kreeg ik een reactie van Rentenier over waarom ik geen maandoverzichten meer postte. Ik deed het altijd vrij consequent tot aan januari van dit jaar, daarna is het verwaterd. Mijn reactie was dat ik het snel weer zou oppakken, wat ik dus bij deze doe.

Ik denk dat ik onbewust wel weet hoe het komt dat ik ze niet meer postte. Na januari zijn de financiën relatief snel naar beneden gegaan en kon ik weinig positiefs meer delen. Er kwamen namelijk een aantal dure maanden aan met daarin 2 vakanties en lagere inkomsten. Dit zou dus zeker een negatieve impact hebben op het spaargeld. Tot zover de onbewuste redenaties die in mijn hoofd omgingen.

Hierbij het nieuwe maandoverzicht, bijgewerkt tot en met augustus. Uiteindelijk bleek het best wel mee te vallen met hoe slecht het allemaal was. Het dieptepunt was mei van dit jaar, net na de grote vakantie met zo'n €7.100 spaargeld. Wat eigenlijk nog helemaal niet zo slecht is. Het gevoel werd denk ik verslechterd omdat ik zag dat we maandelijks niet rondkwamen en er iedere maand geld van de spaarrekening opgenomen moest worden. Het is grappig om te zien dat onze "netto-waarde" nu slechts 24 euro minder is dan toen ik begon met deze overzichtjes in juni 2012. Dat is precies 1 euro winst per maand :D. Komt natuurlijk allemaal doordat de WOZ-waarde die ik meeneem in de overzichtjes met €34.000 is gedaald.

In het spaargeld overzicht zie je een langzaam stijgende lijn. Dit geeft aan dat we onze maandelijkse inkomsten/uitgaven aardig onder controle hebben nu en er geen geld van de spaarrekening wordt opgenomen. In het schulden-overzicht zie je de langzaam dalende lijn door de inleggen in de bankspaarhypotheek. Zoals je ziet is het al ruim 1.5 jaar geleden dat we hebben afgelost op de hypotheek. Ik hoop dat daar het komende jaar wat verandering in komt.

Al met al is het zo slecht nog niet, we zitten nu redelijk stabiel qua financiële situatie, en dat op 1 inkomen. Dat geeft hoop voor de toekomst.

5 opmerkingen:

  1. psst, kan je even de permissie van het bestand aanpassen? Ik mag er niet bij. bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het goed is doet die het nu wel :)

      Voor het juiste overzicht zou ik hem overigens even downloaden en openen in excel

      Verwijderen
    2. ja, nu doet hij het. Inderdaad erg fijn dat je twee jaar lang hebt geploeterd om slechts de waardevermindering van je huis te compenseren. Maarja, die WOZ waarde trekt heus een keer bij.

      Verwijderen
    3. Ja, dat is ook wel het laatste waar ik me zorgen over maak. dat wordt pas een punt zodra we ooit zouden willen verhuizen. En voorlopig is dat nog zeker niet aan de orde.

      Verwijderen