woensdag 3 september 2014

Maand overzicht augustus

Na de update van de zonnepanelen is het ook tijd voor een update van het maandoverzicht. Dit ga ik weer wat vaker doen, dat ben ik de afgelopen maanden een beetje vergeten. Zie bijgaand dus het overzicht met de financiële status per 1 september.


Schulden 


Zoals al eerder geblogd, ik heb een kleine aflossing gedaan van de hypotheek. Dus naast de maandelijks inleg in de bankspaarhypotheek is ook de totale hypotheekschuld gedaald met 500 euro. De schulden zijn dus gedaald met ruim 600 euro. Het maandbedrag is slechts met ruim 2 euro afgenomen, dus daar gaan we nu weinig van voelen in de maandlasten. Ik wil het komende jaar nog minimaal 3 keer een aflossing doen van €500.

Spaargeld


Aan de andere kant is het spaargeld fors toegenomen. We hebben een gift gehad van de oma van mijn vriendin en vanwege een wijziging in mijn werk heb ik alvast een gedeelte van het vakantiegeld ontvangen. Ook heb ik het saldo van crowdfunding aangepast over de hele linie. Ik berekende altijd het saldo van ingelegd geld exclusief rente, maar eigenlijk is dat niet realistisch. Dus vanaf nu zal ik altijd het bedrag inclusief rente meenemen in het overzicht. In totaal zorgt dat voor een plus van €2.200 in het spaargeld.
De extra inkomsten heb ik opzij gezet om een aantal toekomstige kosten te betalen. Zo moeten we in oktober de belastingdienst €750 betalen, en in november ga ik een weekend naar London op bezoek bij een vriend waarvoor ik €450 opzij heb gezet. Dat is de €1.200 euro die op de lopende spaarrekening staat. Daarnaast staat er ook nog een trip gepland naar Aruba in 2015, dus daar gaat de rest van het geld naartoe. 
Het gevolg is dat het spaargeld nu de magische €10.000 grens heeft doorbroken. Het doel is om dit langzaamaan verder op te krikken naar een veilige spaarbuffer van in ieder geval meer dan €15.000. 

Al met al zijn we er qua netto waarde ruim €2.800 op vooruit gegaan, ook precies het bedrag wat we extra binnen hebben gekregen. Dit is goed te verklaren aangezien augustus voor ons altijd een dure maand is. We hebben veel verjaardagen, feestjes, uitjes en dergelijk. Daarnaast hebben we zelf ook 2 verjaardagen gevierd in deze maand waardoor er altijd wat meer uit gaat dan dat er binnenkomt. Het is fijn om te weten dat we ondanks deze extra kostenposten toch gewoon quitte blijven draaien.

8 opmerkingen:

  1. Nog een keer geblogd over Crowdfunding, staat al een tijdje klaar voor vanavond.
    Lekker is dat, die maandelijkse stortingen. A is het maar bescheiden van de prive rekening, het is toch een gevoel dat je assets hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn om een paar giften te krijgen. Dat spekt een spaarrekening lekker op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt een complete uitdraai van je lopende rekening in je excel staan.
    In ieder geval kan ik alle details van de maanden tot mei 2013 terugkrijgen.

    altijd fijn om wat over de financiële situatie van iemand te lezen, maar dit lijkt me niet de bedoeling ;)

    (je mag m'n bericht wel weer verwijderen nadat je de boel gefixed hebt)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gek, als ik hem download zie ik gewoon de bedoelde sheet. Maar ik heb hem even offline gehaald

      Verwijderen
  4. Hi, ik zie nu spaargeld en schulden van 2012 en 2013... Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen