woensdag 18 maart 2015

Zonnepanelen update

Gisteren schreef ik er al even over, de zonnepanelen. De dagen worden langer en de opbrengst begint weer significant te worden. Ik heb het zonnepanelen-tabblad weer geupdate met de laatste cijfers.

Februari was een goede maand, in 2014 had ik slechts 120 kWh opbrengst, maar deze februari was een stuk zonniger en had ik 154 kWh opbrengst. We zitten nu in maart, en met name vorige week was prachtig voor de zonnepanelen, mooie lange zonnige dagen. Desondanks loopt maart zwaar achter ten opzichte van maart 2014. Maart 2014 was exceptioneel mooi en zonnig, en ik had bijna evenveel opbrengst als in april. Dat zit er dit jaar niet in, maart 2015 loopt al zo'n 20% achter ten opzichte van 2014.

Omdat de dagen weer langer worden merk ik dat ik ook weer wat vaker kijk naar de opbrengst van de zonnepanelen. In de wintermaanden geef ik het eigenlijk geen aandacht omdat de opbrengst zo ontzettend laag is. In de 3 wintermaanden bij elkaar wek ik ongeveer evenveel op als in 2 weken in juni. Maar omdat we nu op een mooie dag 15 kWh opwekken merk ik dat ik ook weer op de teruglevermeter kijk en op de monitor van de zonnepanelen. Het is fijn om te zien dat het weer hard gaat.

En omdat het nu weer hard gaat, zal het met op reële opbrengsten ook weer hard gaan. Tot vandaag heeft de installatie 705 euro opgebracht. En dat betekent dat einde van de maand ongeveer 25% van de aanschafwaarde is terugverdient. Mits alles goed gaat (er zit gewoon 10 jaar garantie op de omvormer en 25 jaar op de zonnepanelen) is de installatie in 5 jaar, oftewel over 3.5 jaar volledig terugverdient.

5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Met dank aan de gemeente en de overheid, die hebben aardig mee geïnvesteerd met subsidies en btw-teruggaves. Anders was het zo het dubbele geweest.

      Verwijderen
  2. Welk bedrijf hebben jullie destijds gebruikt? Ik had wat offertes aangevraagd maar krijg helemaal geen respons.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volt4u uit Wijk bij Duurstede, prima service, competitieve prijs. Helemaal tevreden

      Verwijderen
  3. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    BeantwoordenVerwijderen