donderdag 23 juni 2016

Snappcar ervaringen update

Tijd voor een Snappcar-update. Dit jaar hebben we vanwege diverse fietstripjes auto's voor een weekend gehuurd en ook hebben we 2 keer een auto gehuurd voor een ruime week wegens wintersport en ons fietstripje naar de Alpen. Het lijkt het me goed om weer eens een update te plaatsen over mijn ervaringen met Snappcar, want ze zijn niet louter enthousiast.

Achtergrond


In 2015 hebben we de keuze gemaakt om de lease-auto die ik heb niet meer privé te gebruiken, omdat de maandelijkse eigen bijdrage en bijtelling opliep tot meer dan €5.000 per jaar. Familie en vrienden wonen in de buurt van een station en we wonen zelf in de stad, dus veel kunnen we met het OV en de fiets doen. Tegelijkertijd gebruiken we Snappcar voor de momenten dat we wel een auto nodig hebben. In 2015 gebeurde dat nog niet zoveel, maar in 2016 hebben we Snappcar erg vaak gebruikt wegens trainingsweekenden voor Alpe D'Huzes.

Ervaringen


De algemene ervaringen zijn nog altijd positief. Het is nog altijd stukken goedkoper dan zelf de lease-auto aanhouden en de keuze is in de grote stad groot genoeg. Er zijn genoeg mogelijkheden waar je uit kan kiezen zoals auto's met trekhaak, fietsenrek, winterbanden, etc. Maar aangezien we er nu zo vaak gebruikt van heb gemaakt kan ik wel een aantal goede tips geven:
  • Belangrijk om goed te kijken naar het doel van je trip en daarbij goed je auto uit te kiezen. Zo kwam ik er pas na een aantal keer achter dat er ook auto's te huur zijn met meer vrije km's dan 100 kilometer per dag. Best belangrijk als je een auto voor 2 dagen huurt maar wel 500 kilometer gaat rijden. De 300 extra kilometer moet je extra bijbetalen. Of bij een vakantie van 10 dagen met 2.000 kilometer, mag je zo 1.000 kilometer bijbetalen. Als je meer gaat rijden dan de dagelijkse vrije kilometers toelaat, kijk dan naar auto's met bijvoorbeeld 200 vrije kilometers per dag. Daar heb ik bij mijn laatste tripje naar de Alpen zo €150 op bespaard (1.000km a 15 cent per km). 
  • Let op de kwaliteit van de auto. Er staan veel oude auto's op Snappcar. Dat is bij goede premium auto's als het topmodel van Mercedes of Volvo helemaal geen issue, die zijn veiliger en comfortabeler dan menig moderne auto. Maar bedenk je wel dan auto's die bijna 20 jaar oud zijn en toen ook al geen top-model waren nu al volledig afgeschreven zijn en weinig comfortabel zijn. Die staan puur op Snappcar zodat de eigenaar er een leuke boterham mee kan verdienen. Focus dus niet teveel op de prijs, kies liever voor kwaliteit en betaal een paar euro meer. Zo heb ik 1 keer een oude Mazda uit 1997 gehuurd en die gaf dus de geest tijdens het tripje. De auto was afgeleefd, volgebouwd met troep en geen cent meer waard. Huur dit soort auto's niet! Overigens perfect afgehandeld door Snappcar en kreeg een gloednieuwe vervangende auto mee.
  • Benzineverbruik is ook niet onbelangrijk. Misschien niet zo belangrijk als je 100 kilometer gaat rijden, maar wel als je ruim 2.000 kilometer rijd. Kijk hier dus niet alleen naar de verhuurprijs maar check ook even wat voor verbruik een dergelijke auto heeft. Het kan zo lonen om een duurdere auto te kiezen met een beter verbruik (bijv een diesel).
Met name de kwaliteit van de auto is een punt waar ik extra bij stil zou willen staan. Bij verhuurbedrijven kun je er vaak op aan dat je een kwalitatief goede auto hebt. Bij Snappcar is dat dus absoluut niet het geval. Een oude auto die weinig meer waard is natuurlijk een perfecte melk-koe voor een eigenaar. 1 weekendje verhuren per maand en de eigenaar kan de verzekering, onderhoud en wegenbelasting er weer van betalen. Alles daarboven is pure winst. Snappcar staat dus relatief vol met dergelijke auto's, en na mijn ervaring met de Mazda uit 1997 kan ik iedereen aanbevelen om goed naar de kwaliteit van de auto te kijken.

Voor mij is Snappcar een fantastisch alternatief voor een autoverhuurbedrijf. Ik heb regelmatig speciale wensen voor de auto zoals een trekhaak, fietsenrek of winterbanden. En dergelijke opties zijn bij een autoverhuurbedrijf ofwel niet mogelijk danwel zeer prijzig. Winterbanden kosten al snel 20 euro extra per dag. Dus dat is een forse kostenpost erbij. Er is dus voor ieder wat wils op Snappcar. Ook als je een keer een snelle sportauto wilt hebben, dan kan dat ook gewoon. Bij mij in de buurt staat bijvoorbeeld een Lotus Elise die je kunt huren. Maar ook trouw-auto's, verhuisbusjes en campers horen tot de mogelijkheden. 

De komende tijd verwacht ik dat mijn Snappcar-gebruik een stuk lager zal komen te liggen aangezien we niet meer zoveel tripjes in het verschiet hebben. Dus de volgende post over Snappcar-ervaringen zal waarschijnlijk op zich laten wachten.

6 opmerkingen:

  1. Leuk om je ervaringen te lezen. Wij hebben ook overwogen geen auto meer te nemen, nu man van baan wisselt en de daarbij behorende lease-auto moet inleveren. Na alle voor en tegens afgewogen te hebben, kiezen we toch voor een tweedehands auto. Hier was weinig aanbod van snappcar in de buurt en familie/vrienden wonen ook ver weg/buiten bereik station, dus meer dan 3 uur enkele reis, dat zag ik niet zo zitten.

    We overwegen nu wel om de auto te gaan verhuren via snappcar, even uitzoeken hoe dat allemaal werkt. Want door de weeks zal de auto veel stilstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is een mooie manier voor wat extra inkomen, dus waarom niet. Bedenk je echter wel dat de meeste vraag in het weekend zal zijn en doordeweeks minder.

      Verwijderen
  2. Dank voor je review. Wij willen na onze verhuizing of onze auto op snappcar zetten, of verkopen en via snappcarr gaan huren. Onze auto is Hyundai i20 van 2006, met trekhaak en cruisecontrol. En een speciale stoel voor rugklachtlijers. Hoe zou jij die beoordelen in de lijst, als je m zag staan?

    P.S.Wij vinden het een simpele, goed onderhouden auto.Maar ja, als we m nix vonden, zouden we n andere geregeld hebben, nietwaar? Wij zijn niet objectief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ligt er maar net aan wat de behoefte is op dat moment. Op het moment dat ik weinig eisen heb kijk ik voornamelijk naar prijs/kwaliteit en afstand van huis. Naar mate de eisen hoger worden worden die zaken minder belangrijk.

      Trekhaak is alleen belangrijk als je het nodig hebt, cruise-control is voor mij sowieso geen pré want ik kan ook prima zonder en een speciale stoel voor mensen met rugklachten is voor mij ook niet interessant.

      Ik heb bijvoorbeeld een aantal keer een Citroen C3 gehuurd in de buurt, en die is wel vergelijkbaar met een i20 qua grootte. En dat is prima bevallen en zou ik zo weer doen als ik verder weinig eisen heb

      Verwijderen
  3. Ik mis je al een hele poos in blogland. Jammer ik vind je bijdragen altijd heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen inspiratie om te bloggen. Komt misschien nog wel een keer terug. Ik lees nog wel enkele blogs en soms reageer ik. Maar voorlopig even geen blogs meer

      Verwijderen