Nu is het zo dat ik kan kiezen om de auto alleen nog maar zakelijk te gebruiken en dan heb ik al die kosten dus niet, geen eigen bijdrage en geen bijtelling meer. Van de belastingdienst mag ik dan nog 500 kilometer privé rijden voor noodgevallen, zoals een bezoekje aan de huisarts en ziekenhuis. Nu spelen we met het idee om volgend jaar een heel jaar lang een test hiermee te gaan doen. Dat zou betekenen dat we voor alle privé-ritten het OV moeten gebruiken ofwel een auto moeten huren. Dit heeft natuurlijk een aantal voors en tegens
Voor:
- Extra inkomsten van ruim 400 euro
Tegen:
- Extra kosten voor huren van auto (Snappcar) en OV (ingeschat 100-200 euro per maand)
- Minder flexibel in zijn algemeenheid.
- Alle lokale dingen zoals boodschappen doen en kind van kdv ophalen MOET met de fiets, ook in de winter.
Ik ben er nog niet echt over uit of ik dit wil doen of niet. Mijn vriendin is duidelijk, die wil dit gewoon gaan doen. Ik ben wat dat betreft toch wel een beetje gewend aan de luxe om voor alles de auto te kunnen pakken.
Wat vinden jullie, moeten we dit volgend jaar gaan uitproberen of niet?
Ik zou dit wel uitproberen ja! Ik had voorheen een 14% auto die mij qua bijtelling 150,- netto in de maand kostte. Dat bedrag was goed te overzien met wat je er voor kreeg: overal gratis naartoe, marktplaats aankoopjes gratis ophalen, gratis vakantieritjes... Allemaal top. Maar in jouw geval € 400,- netto vind ik heel veel geld voor een auto... Misschien kan je bij je werkgever een lagere klasse gaan rijden die je minder kost? Of anders inderdaad een jaartje zonder bijtelling proberen... Je bent zo gewend aan het autoloos zijn, ook al mis je de auto (zeker in het begin) alle dagen...
BeantwoordenVerwijderenSlim, om een kleine klasse te gaan rijden. Kun je sowieso doen, onafhankelijk van zakelijk gebruiken of niet.
VerwijderenIk kan de auto niet inleveren voor een kleinere, staan ze niet toe.
VerwijderenTevens zou het wel iets schelen in de kosten, maar ik zit ook met een (netto) eigen bijdrage die uiteindelijk best wel doortikt. Ik kan nooit onder de 200 euro per maand komen bijvoorbeeld.
Die netto eigen bijdrage kun je toch verrekenen met de bijtelling in je belastingaangifte? Klopt de 400 pm dan nog? Ik zou lekker met die auto doorrijden, geen gezeur, alles wordt betaald, als er wat is breng je hem lekker naar de garage, een eigen auto is ook niet goedkoop en kost ook zo 400 pm met afschrijving erbij.
VerwijderenDe netto eigen bijdrage kun je verrekenen met je bruto bijtelling, dat heb ik al helemaal meegenomen.
VerwijderenHet grappige is dat alle dingen die je noemt nog steeds van toepassing zijn. Ik lever de lease-auto niet in, enkel geen prive kilometers meer. Ik ben ook niet van plan om een auto te kopen
Volgens mij wijzigde vorig jaar iets in de ritten huis - werk v.v.
BeantwoordenVerwijderenIk werk niet meer, maar weet wel dat het er iets gewijzigd is.
Misschien moet je hierover contact opnemen met HR.
Weet niet wat er is verandert. Maar huis-werk geldt nog als zakelijk verkeer. Heb ik al bij de belastingdienst gechecked
VerwijderenMisschien kan je voor een tussenoplossing gaan?
BeantwoordenVerwijderenVaak als je een auto onder je leasebudget neemt krijg je het overschot uitbetaald. Daarnaast kan je dan wellicht een auto nemen met een lage bijtelling. Dan snij je toch flink in de kosten, maar blijf je wel de vrijheid houden om privé te rijden. Dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn op je werk.
Mijn huidige auto staat vast tot 2017, dus dat is geen optie. Ook zou ik het geld dat ik onder het lease-budget niet uitbetaald krijgen. Ik kan er ook niet voor kiezen om helemaal geen lease-auto te nemen en het budget uit te laten betalen.
VerwijderenDat laatste zou ik direct doen als ik de keuze zou hebben. Dat zou een netto extra inkomen van ruim 800 euro betekenen (geen bijtelling/eigen bijdrage en lease-budget als inkomen)
Hoeveel Snappcar/Greenwheels staan er bij jullie in de buurt?
BeantwoordenVerwijderenIk woon in een grote stad, er staan er aardig wat in een straal van een kilometer
VerwijderenIk zou het doen! Het lijkt me een leuk experiment en 400,- per maand vind ik best veel!
BeantwoordenVerwijderen200 euro per maand voordeel.....
BeantwoordenVerwijderenIk zou het niet doen.
Wij consuminderaars streven vaak naar een soort van financiele vrijheid. Waarom zou je dan met je mobiliteit wel aan vrijheid inleveren.
Consuminderaars doen vaak al enorm veel moeite voor een paar euro verschil per maand. Mocht het maar 200 euro zijn (ik denk zelf dat het meer richting de 300 zal gaan), is dat alsnog een enorme bak met geld die we op dit moment goed kunnen gebruiken. We sparen namelijk noppes op dit moment
VerwijderenDat vond ik destijds een van de grootste bezwaren van leaseauto's: je zit er doorgaans 4 jaar aan vast. Een eigen auto kan je verkopen wanneer je wilt. Wellicht kan je uitzoeken hoeveel boete je moeten betalen als je 'm nu inlevert, of je kunt kijken of een collega de auto wil overnemen, das voor beide gunstig. Je collega heeft dan immers een leaseauto waar hij geen 4 maar 3 jaar aan vast zit.
BeantwoordenVerwijderenAls je meer gaat fietsen, ga je je ook fitter voelen (is mijn ervaring) das extra winst bovenop de euros.
BeantwoordenVerwijderenEn in de grote stad is t goed te doen.
Ben jaloers: in mijn deurpie is zonder auto echt n grote ppgave&r is geen snappcar. Je begrijpt dat ik je t experiment helemaal gun.
Hoe vaak maak je nu gebruik van je auto niet voor werk? Als je het aantal keer per week weet dat je dit doet kan je bedenken wat je met deze keren wilt gaan doen. Ze compleet opgeven, of vervangend vervoer gaan regelen?
BeantwoordenVerwijderenDaarnaast hoe vaak besluit je per direct ergens heen te gaan rijden? En hoe vaak daarvan had je dit met de fiets kunnen doen. Met als nadruk is dit echt te fietsen ook in de winter?
Kijk hoeveel keer je overhoudt per maand dat je de auto pakt en hoeveel je daarvan bereid bent te vervangen met ander vervoer. Bereken daarop de kosten en kijk of je voordeliger uit bent. Zo ja, is dat het je waard om de auto voor te laten staan.
Persoonlijk moet ik zeggen zijn wij erg blij met de auto (oud rammelbakkie van 14 jaar oud) maar doet wat hij moet doen en is van ons zelf prive. Kost ons ook gemiddeld €200 per maand, exclusief aanschaf. Is het niet een optie om een tweede goedkope auto ernaast te nemen puur voor die keren dat je toch ergens heen wilt. Dan heb je wel de voordelen van de auto, maar toch minder kosten.
We gebruiken de auto voornamelijk voor lokale ritten, zoals kinderdagverblijf, boodschappen, etc. Dit kan allemaal met de fiets gedaan worden, ook als het slecht weer is.
VerwijderenEen tweede auto kan altijd nog, ook nog gedurende de test. Blijf je wel zitten met het probleem dat het een klein autotje zal zijn. En je dan voor een vakantie binnen Europa alsnog alternatief vervoer moet gaan regelen en je dus weer geld kwijt bent, naast de standaard-kosten die je toch al hebt voor een tweede auto.
Overigens is het niet echt verstandig om afschrijving niet mee te nemen in je kosten per maand voor de auto. Uiteindelijk is het voor je auto wel degelijk een kostenpost
Proberen zou ik zeggen! Heb 7 jaar geen auto gereden en het went. 2 x per jaar auto gehuurd (gemiddeld) . Er bestaat geen slecht weer, wel slechte kleding (zegt men wel) En over zakelijk bezuinigen gesproken: welke ondernemer koopt er een machine die gemiddeld 23 van de 24 uur stilstaat? (Bij mij is het nog erger hoor: 4 dagen in de week gemiddeld en de rest op de fiets)
BeantwoordenVerwijderenIn mijn vorige baan had ik ook een leaseauto. Toen ik van baan veranderde en de auto uiteraard moest inleveren, heb ik er bewust voor gekozen om autoloos door het leven te gaan. Ik woonde - en woon - alleen en heb geen kinderen. Dat maakt het in de praktijk allemaal wat makkelijker dan voor jullie als gezin, denk ik. Maar als je op een plek woont waar je allerlei voorzieningen dichtbij hebt, zou ik het waarschijnlijk gewoon een tijdje uitproberen. Waarom niet? Wandelen en fietsen is gezond en eigenlijk regent het in Nederland helemaal niet zo vaak als we soms denken, is mijn ervaring.
BeantwoordenVerwijderenHierboven werd al ergens Greenwheels geopperd. Lijkt me een heel prettige optie als je maar af en toe een langere rit hoeft te maken. Voor vakanties kun je vaak best geschikt een auto huren. Hebben mijn ex-vriend en ik ook weleens gedaan en dat is ons destijds goed bevallen.
Ik ben benieuwd wat je gaat beslissen!
De besparing is dusdanig groot dat ik het experiment zeker aan zou gaan als ik jou was. :)
BeantwoordenVerwijderenDankjewel, ondertussen hebben we besloten om het volgend jaar gewoon een jaar te gaan doen. Als het niet bevalt gaan we gewoon weer prive rijden in 2016
VerwijderenHet lijkt mij zeer zeker interessant om het te doen ja, zelf zou ik ervoor gaan. Nieuwe auto en de kosten zijn ook nog eens aan de lage kant.
BeantwoordenVerwijderenLigt er natuurlijk aan hoeveel gelegenheden zich voordoen in een maand waarbij je een auto nodig hebt. Ik ben wel benieuwd wat voor keuze je uiteindelijk gemaakt hebt
BeantwoordenVerwijderenOndertussen al een maand zonder lease-auto. En vandaag was de eerste keer dat ik hem 'gemist' heb. Dit vanwege de storing op Utrecht Centraal en ik eigenlijk de trein wilde pakken.
VerwijderenZeer handige informatie!
BeantwoordenVerwijderen