donderdag 11 september 2014

Foute jaarrekening van de energieleverancier

Gisterennacht (ja, echt waar) kreeg ik de jaarafrekening van mijn energieleverancier in de mail. Nieuwsgierig dat ik was wilde ik even het bedrag weten wat we zouden terug ontvangen. -496 euro stond er op de factuur, dus ik dacht, Kassa! Ik moest echter snel de auto in en zat heel de dag vol met afspraken, dus de details kon ik pas 's avonds inzien. Maar gedurende de dag was ik al aan het bedenken waar we dat bedrag voor zouden gaan gebruiken.

Helaas bleek er vrij weinig van te kloppen. Er zaten maar liefst 3 flinke fouten in. Blijkbaar hadden ze de slimme meter niet uit kunnen lezen en hebben ze gewoon een inschatting gemaakt van het gebruik voor de elektriciteit. Dit zou zo'n 3.100 kWh zijn. Natuurlijk veel te hoog omdat mijn energieverbruik overdag voor het grootste gedeelte gedekt wordt door de zonnepanelen.
Het tweede was dat, omdat ze de slimme meter niet konden uitlezen, ze geen gasverbruik hebben meegenomen in de berekening, dus er mist 940 m3 aan gasverbruik in de jaarafrekening.
Last but not least, de teruglevering van de zonnepanelen is er niet in verwerkt. De teruglevermeter staat nu op ongeveer 1.800 kWh, dus dat is toch al snel €360.

Ze hebben de klantenservice echter vrij goed op orde, na mijn mail kreeg ik de volgende ochtend al direct een verontschuldiging. Ze gaan de data gebruiken van een paar weken eerder. waarin de juiste hoeveelheid kWh en gasverbruik in wordt verwerkt. (940 M3 en ongeveer 700 kWh minder aan energieverbruik). Tevens kreeg ik te horen dat ze de teruglevering van de zonnepanelen niet kunnen verwerken op de jaarafrekening en dat ik daar een andere factuur voor krijg.

Kortom, eind goed al goed. Binnenkort krijg ik een nieuwe factuur en dan hoor ik wat ik precies terugkrijg. Ik verwacht ongeveer 360 euro terug te krijgen op de zonnepanelen en ongeveer 50-100 euro op de jaarafrekening. Toch een leuk zakcentje wat weer opzij gezet wordt voor de vakantie volgend jaar.

10 opmerkingen:

  1. Oei, dat is wel vervelend dan, zeg!! Op zo'n moment horen ze toch een kaartje te sturen ipv zelf maar in te schatten. Nu duurt het weer langer. Jammer :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of gewoon pro-actief de data van eind augustus gebruiken, zo verschillend is die niet t.o.v. begin september

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Ja, je zou verwachten dat dat met een slimme meter niet meer zou hoeven. Snap ook niet dat als ze 25 augustus wel een meting hebben kunnen verrichten, en begin september niet. Dat ze dan beslissen om dan maar een compleet eigen (foutieve) schatting te gebruiken en maar geen gasverbruik te calculeren.

      Dat zijn soms dingen die ik echt niet begrijp, hoe kun je zo'n proces bedenken

      Verwijderen
  3. Vorige week ontving ik ook de jaarlijkse afrekening. Bij controle van de ingegeven getallen merkte ik op dat er een fout gemaakt was bij de ingave van het elektriciteitsverbruik (piektarief) Er werd zomaar 500 kwh teveel doorgegeven.... We wisten dat we door de milde winter een vrij groot bedrag zouden terugkrijgen maar doordat de meteropnemer een fout getal doorgaf, was de teruggave een pak minder. Contact opgenomen met de energiemaatschappij en probleem uitgelegd : meteropnemer moet terugkomen om de correcte meterstand op te nemen zodat een nieuwe afrekening kan gemaakt worden. Wanneer de meteropnemer zou komen, wisten ze niet want dat kon nog een tijdje duren. Afwachten en hopen dat het niet te lang duurt zodat ze een correcte afrekening kunnen maken....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bizar eigenlijk, waarom zouden ze niet kunnen volstaan met een ingevuld briefje van jouw kant. Precies wat Daantje hierboven ook zegt, lijkt me administratief gezien het makkelijkste.

      Verwijderen
  4. Ik schrik toch altijd weer dat bedrijven zulke fouten maken! Dat hoort toch niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarom check je zelf je verbruik en kosten niet met de energie app EnergyVikings (gratis te downloaden). Deze energie app leest via de slimme meter je energieverbruik uit en geeft een inzicht in jouw kosten tot op het uur! Neem eens een kijkje op de website www.energyvikings.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen iPhone app, en ik weet ook niet of snel mijn energieverbruik zou weggeven aan een 3de partij. Die 3de partij heeft dan namelijk ook inzicht in wanneer ik weg ben en dat brengt toch wat risico's met zich mee

      Verwijderen
    2. Je kunt het ook via de browser gebruiken, net zo makkelijk.

      Verwijderen