woensdag 20 januari 2016

Vakanties en belastingen

Aan het einde van vorig jaar had ik het al eens gehad over de belastinginkomsten die eraan zitten te komen, maar nu is het dan eindelijk zover. Het druppelt langzaamaan binnen. Aangezien onze belastingdienst dingen graag ingewikkeld houdt, krijg ik het geld in 5 tranches binnen. 1x via de inkomstenbelasting, 2x via de voorlopige teruggave van mij en en mijn vriendin en 2x via de kdv-toeslagen. En het dan gek vinden dat sommige mensen er geen touw meer aan vast kunnen knopen...

Afijn. Van de eerste inkomsten heb ik geld opzij gezet voor de aankomende tandarts-rekening en een extra inleg in indexbeleggen. Afhankelijk van de beurzen gaat er eventueel nog meer die kant op, maar dat gaan we volgende week wel weer zien. De rest van de inkomsten gaat eerst even lekker naar de spaarrekening, en gaat uiteindelijk waarschijnlijk richting een reservering voor een huwelijksreis in 2017 en een extra aflossing op de hypotheek nog dit jaar.

Vakanties


Over vakanties gesproken, dit jaar wordt het een stuk minder avontuurlijk dan de afgelopen jaren. En daarmee ook een stuk goedkoper. De afgelopen decennia zijn we naar o.a. Thailand, Cambodja, Vietnam, Maleisië, Indonesië, Amerika, Guatemala, Honduras, Zuid-Afrika en de ABC-eilanden geweest. Dit jaar niks tropisch, dit jaar gaan we het verdelen over verschillende kortere vakanties, en allemaal binnen Europa. En de vakanties vallen waarschijnlijk zo goedkoop uit dat we het allemaal kunnen betalen van mijn vakantiegeld.

Allereerst gaan we over 1 maand een weekje skiën in Duitsland met vrienden in een klein goedkoop gebiedje. Ik noem het skiën, maar het is gewoon een weekje weg met de kids en er is ook een mogelijkheid tot skiën. Appartement + ski-pas voor de hele week was €500 euro voor het hele gezin, dus dat was niet te duur.
Ten tweede gaan we begin een weekje naar Frankrijk. Het hoofddoel is Alpe D'Huzes, waar ik aan ga meedoen. In september is een vriend van mij gediagnosticeerd met kanker (na een flink aantal chemo's gaat het weer goed nu), en die heeft gevraagd aan mij om mee te doen aan dit fantastische evenement. Dus een weekje sportief doen :)
Als derde en voorlopig laatste gaan we nog een weekje naar Frankrijk, maar dan eind september. Mijn ouders hebben daar 2 weken een huis gehuurd en gevraagd of we een weekje langskomen. Huur hoeven we niet te betalen, dus dat wordt ook niet al te duur.

Dus dat is wat er geboekt is. Verder willen we misschien nog een weekje ergens aan vastplakken en we hebben ook nog een lang weekend Lissabon in ons hoofd zitten. Maar dat staat allemaal nog niet vast. Du 2016 wordt een ietwat ander reisjaar dan normaal voor ons, maar desalniettemin komen er genoeg leuke dingen op ons pad. 2017 gaat in het teken staan van onze huwelijksreis.

Heb jij al vakantieplannen voor dit jaar, en waar ga je naartoe?

7 opmerkingen:

  1. Ja, maar bij ons is het nu andersom. Wij gaan een cruise maken over de Oost-Middellandse zee, samen met de kids, 15 dagen lang. Hier kijken wij al enkele jaren naar uit en nu is het bijna zover. Nog een half jaartje. De vakanties daarna zullen een stuk eenvoudiger zijn. Dit zal wel de laatste vakantie zijn dat onze zoon meegaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt even goed hartstikke mooi!! Ik heb nog niet alles concreet, maar het plan is om dit jaar juist niet allerlei korte tripjes te doen, maar 2x een mooie reis naar Amerika.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij gaan met het gezin twee weken naar Kreta. Daarnaast nog een weekendje weg in het voorjaar en in het najaar of een weekje met de kerst in eigen land. Geniet nog maar even van de goedkope periodes, want straks zit je jaren vast in het dure en veel te drukke hoogseizoen.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet ik helaas alles van, mijn vriendin heeft een tijd in het onderwijs gewerkt. Dus een flink aantal bestemmingen die we hebben bezocht waren in het dure hoogseizoen

      Verwijderen
  4. Normaal gesproken hebben wij onze vakantie nu al geboekt. Meestal kamperen wij in Europa (Duitsland, Frankrijk) en ook al een keer in Nederland. Dat is best goed bevallen, ware het niet dat het weer erg mee zat :-)
    Dit jaar durven wij nog geen vakantie boeken, omdat Y. herstelt van zijn derde operatie. Hopelijk gaat het nu snel goed.

    Verre reizen maakten wij toen wij nog geen zoon hadden. Er ligt wel weer een rondreis in het verschiet, als hij ouder is en het zich beter kan herinneren. Opties: terug naar de westkant van Canada of Amerika of iets nieuws. Australië of Nieuw-Zeeland...

    BeantwoordenVerwijderen