vrijdag 10 oktober 2014

Energieperikelen, the story continues

Watch out, rant coming up! Ik schreef er in de zonnepanelen update al even kort over, de jaarafrekening van de energieleverancier laat al even op zich wachten. Begin september kreeg ik een foutieve jaarafrekening binnen, zo was er nauwelijks gasverbruik verrekend waardoor de factuur veel te laag was. Ik kreeg redelijk snel een reactie met wat er fout was gegaan en dat het enkele weken zou duren voordat ik een nieuwe factuur zou krijgen.

Omdat ik het toch wel erg lang vond duren besloot ik maar eens een mail te sturen. Er was me door Daantje al voor gewaarschuwd dat het wel eens 6 weken zou duren, maar het blijkt nog veel erger te zijn. Dit was de reactie:

Een correctie neemt enige tijd in beslag. Eerst moeten de meterstanden worden goedgekeurd voor correctie door het meetbedrijf. Zij krijgen hiervoor zes weken tijd. Zodra de goedgekeurde meterstanden binnenkomen maken wij de nota op. Dus vanaf de aanvraag voor correctie tot en met de aanmaak van de nota duurt minimaal zeven tot acht weken. De nota voor teruglevering mag u enkele weken nadien verwachten.
Mijn mond viel open van verbazing. 7-8 weken wachten op een nieuwe jaarafrekening en dan daarna nog een paar weken op de afrekening van de zonnepanelen. Mijn grootste verbazing is nog wel dat de meterstanden goedgekeurd moeten worden door het meetbedrijf. Ik heb een slimme meter en het meetbedrijf geeft zelf de meterstanden door aan E.on. De nieuwe jaarafrekening is gebaseerd op diezelfde meterstanden die het meetbedrijf zelf heeft doorgegeven. Waarom er uberhaupt goedkeuring moet komen van het meetbedrijf vind ik dan al vreemd, maar dat dan ook nog eens 6 weken moet duren vind ik helemaal bizar.

Tweede grote irritatiepunt is dat de teruglevernota ook nog eens een aantal weken later komt. Terwijl de jaarafrekening en de teruglevernota helemaal niks met elkaar te maken hebben (in ieder geval niet bij E.on, dat wordt onafhankelijk van elkaar berekend). Dit is gewoon een doorzichtige manier om het geld langer op de eigen rekening te houden en zo extra rente te kunnen cashen op de eigen rekening.

Kortom, omdat ik een foute jaarafrekening terugstuur word ik gestraft door de rekening dan maar 2-3 maanden later te krijgen. Lekker klantvriendelijk weer van de energiebranche.

6 opmerkingen:

  1. Dus toch ook bij de E_on, Leuker kunnen ze het niet maken.
    Zo wordt NL niet in 2020 voor 14% duurzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een f*ck maatschappij dan. Zodra je kunt, lekker naar een betrouwbaardere partij overstappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Irritant zeg!! Welke netbeheerder heb je als ik mag vragen?? Misschien kunnen zijn nog iets voor je betekenen.

    Sowieso gaat het vaak wat soepeler als je bij de leverancier zit die vroeger verantwoordelijk was voor het netbeheer. De netbeheerder heeft vaak toch nog wat hechtere banden met dit bedrijf dan met de rest (althans, dat was twee jaar geleden nog zo) en dingen gaan dan vaak net wat sneller...

    Misschien een tip mocht je ooit gaan overstappen om dat in gedachten te houden :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stedin is de netbeheerder. Misschien die maar eens bellen, is alleen wel een beetje zonde van mijn tijd...

      Verwijderen
    2. Ik wens je veel succes met het professionele KCC van Stedin.
      Hoe hou ik de klant kalm, enz.

      Verwijderen
  4. Eindelijk weer nieuwe projecten op geld voor elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen