woensdag 8 juli 2015

Hypotheekrentes omhoog, maar spaarrentes blijven dalen

Het lijkt erop dat de hypotheekrentes hun absolute dieptepunt hebben gehad. De eerste kleine verhogingen zijn alweer doorgevoerd en ook de vooruitzichten zijn voorlopig dat ze stabiel zullen blijven danwel licht zullen stijgen. Voor mij persoonlijk maakt het niet uit, ik heb helaas nog 3.5 jaar te gaan met 5,8% rente. De boete voor nu oversluiten zal waarschijnlijk richting de 20k gaan, dus dat gaan we nog niet doen.

Wat ik wel frappant vind is dat tegelijkertijd de spaarrentes nog wel blijven dalen. Zo kreeg ik deze week nog een mailtje van ING met de melding dat de spaarrente tot €25.000 weer omlaag ging van 0,9% naar 0,8%. Ook de rente op de spaarrekening van Leaseplanbank heeft een all-time low bereikt van 1,3% rente.

Het nodigt in ieder geval niet direct uit tot sparen. Ook bij mij wordt er veel meer richting het indexbeleggen gepompt dan aanvankelijk de bedoeling was. Zojuist heb ik wéér 200 euro richting de rekening overgemaakt, die wordt gedeeltelijk geïnvesteerd in beleggingen en gedeeltelijk in obligaties. Ik wil ongeveer 75% beleggingen en 25% obligaties aanhouden, zodat ik niet teveel kan dalen en toch kan profiteren van koerswinsten.

Eind van de maand verwacht ik ook nog €500 af te gaan lossen op de hypotheek. Want ook aflossen levert voor mij vele malen meer op dan sparen op de spaarrekening. Scheelt slechts €1.30 netto op de maandlasten, maar dat is meer dan de ongeveer €0,50 die het zou opleveren op de spaarrekening. En het verlaagt uiteindelijk natuurlijk het risico op de hypotheek wat op termijn weer een lagere risico-opslag moet opleveren.

Dit betekent allemaal automatisch dat de spaarbuffer aan de lage kant blijft en op deze manier dus langzamer wordt bijgevuld dan eigenlijk de bedoeling was. Ik maak me daar echter niet al teveel zorgen over. Het geld wat ik eigenlijk in de spaarbuffer wilde steken wordt geïnvesteerd in andere dingen die uiteindelijk meer geld moeten gaan opleveren. Ook is het niet zo dat er helemaal niks opzij gezet wordt. Ik verwacht toch al snel €200-€300 opzij te gaan zetten naar de spaarrekening. Doe daar de €200 bij voor indexbeleggen en €500 voor de hypotheek en je hebt een mooi bedrag van €900 dat deze maand geïnvesteerd wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten