dinsdag 19 februari 2013

Maandoverzicht Januari

Het stond al een tijdje op mijn to-do list, maar vanwege vakantie en drukte op het werk is het er even niet van gekomen. Maar het maandoverzicht van januari staat online. In januari komen wat uitgaves en inkomsten voor die niet vaak voorkomen. Zo heb ik dubbele inkomsten van de belastingdienst ontvangen in de vorm van kinderdagopvangtoeslag, zijn er uitgaven geweest voor de vakantie (gedeelte moet nog betaald worden in de vorm van creditcard) en is er wat heen en weer geschoven met spaargeld. Voor wat betreft het laatste, alles staat nu op de spaarrekening die het hoogste percentage geeft. In mijn geval is dat Leaseplanbank. Het grootste gedeelte staat vast in deposito's, en een klein gedeelte staat op de lopende rekening zodat ik dat kan gebruiken indien nodig.

Het grootste verschil echter t.o.v. afgelopen maand is de grote aflossing die ik heb gedaan op de hypotheek. De hypotheekschuld is gedaald met ruim €20.000. Vanaf februari gaat dan ook een lager hypotheekbedrag berekend worden door de bank. In juli betaalde ik nog €1.556 per maand, deze maand nog €1.521, en naar verwachting zal ik volgende maand rond de €1.400 hoeven te betalen. Scheelt een flinke slok op een borrel.


8 opmerkingen:

  1. Die 20.000 aflossing in januari is wel niet zichtbaar op je groene lijn? Of vergis ik mij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. Helemaal vergeten toe te voegen. Ga ik doen

      (ik maak altijd een download van onze gezamenlijke rekening, deze aflossing is gedaan vanuit de rekening van mijn vriendin. Vandaar dat die er niet instaat)

      Verwijderen
  2. Mag ik vragen waarom je er voor kiest je studieschuld niet in 1x af te lossen? Je hebt er immers genoeg spaargeld tegenover staan. Ik weet niet hoeveel rente je betaald hierover, maar in mijn tijd was dat geloof ik 3%, dat is een stuk meer dan je nu op een spaarrekening krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rente is laag op de studieschuld, namelijk 2,39%. Op dit moment krijg ik op mijn spaargeld rond de 3%. Het is dus niet verstandig af te lossen.

      Daarnaast vind ik het niet waard om 7000 euro spaargeld af te lossen en mijn buffer dus te verlagen naar 5000 euro om een paar euro rente. Die buffer hebben we nodig wegens het feit dat mijn vriendin wilt stoppen met werken om een eigen praktijk op te starten

      Verwijderen
    2. Verdere toevoeging. De rente van 2,39% loopt tot eind 2014. Op dit moment ziet het er naar uit dat de rente niet omhoog gaat en dat de nieuwe rekenrente een stuk lager gaat uitvallen dan 2,39%.

      Verwijderen
    3. Dankjewel voor je toelichting

      Verwijderen
  3. sinds juli is de "net worth" er met ca. 29200 op vooruit gegaan. Maar in die periode waren er 29600 euro "incidentele" inkomsten (erfenis en schenking)?
    Dwz. dus 400euro meer uitgaven dan structurele inkomsten...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is niet 1-op-1 te zeggen, ik heb bijvoorbeeld de zorgverzekering volledig vooruit betaald a 2200 euro.

      Verwijderen