maandag 22 april 2013

Bezuinigen vaak bittere noodzaak

Ik las vandaag een nieuwsbericht wat haaks ingaat op de opmerkingen die onze premier vorige week plaatste. Volgens dit nieuwsbericht bezuinigd maar liefst 70% van de Nederlanders om de zaakjes rond te krijgen. Niet heel gek als je bekijkt dat voor het merendeel van de Nederlanders de koopkracht al 4 jaar achter elkaar daalt. Dit zorgt er onder andere voor dat uitgaven uitblijven maar ook dat er geïnvesteerd wordt in zaken zoals hypotheekaflossing en aflossing van andere schulden. Dit zijn uitgaven die voor de individu heel goed zijn, maar voor de economie is het minder goed.

Dan komt zo'n opmerking van onze premier toch een beetje uit het niets. De premier wil graag dat we geld uitgeven, maar tegelijkertijd zorgt onze premier er indirect voor dat we over de hele breedte minder geld te besteden hebben door verregaande bezuinigingen. Bij economie krijg je tijdens je eerste jaar al dat je bij een stagnerende economie niet moet bezuinigen, maar dat je juist moet bezuinigen tijdens economische groei. Toch krijgt onze overheid het voor elkaar om hier telkens tegenin te gaan en zo dus niet de economie te stimuleren, maar juist het probleem alleen maar erger wordt.

Als ik deze situatie doortrek naar mijn eigen situatie dan is deze in de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven. Ik ben er qua salaris wel iets op vooruit gegaan, en hetzelfde geldt voor mijn vriendin. Echter zijn de kosten ook gestegen door het krijgen van een kleine, verhuizing naar een groter huis, etc. De situatie zoals hierboven geschreven is voor ons dus niet echt van toepassing. Ook als ik kijk naar de toekomst verwacht ik een stijgende lijn. De praktijk van mijn vriendin is goed aan het lopen waardoor de inkomsten stijgen. Ik ben ook bezig met andere mogelijkheden, waarin mijn salaris een flinke boost zal krijgen (ook het werk is een dikke plus t.o.v. nu). Ik hoop daar half mei meer inzicht in te hebben.

Hoe is de situatie bij jou? Merk jij wel dat je inkomsten dalen t.o.v. de uitgaven? En hoe zie jij je toekomst?

4 opmerkingen:

  1. Ja onze inkomsten zijn gedaald. Mijn mans inkomen (hoofdinkomen) is gelijk gebleven. Mijn inkomsten welke altijd al variabel zijn als ZZP-er zijn globaal genomen gehalveerd. Nu verkoop ik ook de luxe goederen waar iedereen (ook ik) op bezuinigd. Tevens kregen wij uit familie hoe jaarlijks een fijn bedrag ook dit is weg. Dus hier ook de balans opgemaakt en flink aan het bezuinigen zowel privé als zakelijk. Ik probeer het toch positief te benaderen en vind het echt kicken hoe het lukt en toch een heel prettig leven te lijden..pardon leiden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joh, ik zou graag willen dat je een oprecht verhaal neerzet in plaats van dat halfzachte gedoe en overschrijven van een krantenbericht want de krant lezen kan ik ook. Het proeft een beetje zoals zachte heelmeesters maken stinkende wonden....het predicaat Zakelijk is misplaatst want je behandelt de boel niet zakelijk want dan zou je er anders mee omgaan. Ik zou zeggen blijf vooral oppervlakkig en ga er maar vanuit dat we elkaar zakelijk nooit ontmoeten want dan val je bij mij meteen door de mand. Het ga je goed en houdt vast aan de stijgende lijn want dan komt het allemaal vanzelf wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knap dat je dat kunt aflezen aan de hand van een blogpost die ik in een vloek en een zucht schrijf.

      Ik hoop dat je zakelijk wat minder snel in je oordeel bent dan op het internet

      Verwijderen
  3. Ik vond het ook een groot contrast met Ruttes oproep juist meer geld uit te geven. Wij sparen hier ook zoveel mogelijk. Ik ga echt niet zo maar meer geld uitgeven! Veels te link.

    BeantwoordenVerwijderen