dinsdag 6 januari 2015

YNAB

Op Oudjaarsdag was het boekhoudprogramma YNAB (You Need A Budget) in de aanbieding met 75% korting. Normaal is de software 60 euro, en nu was die te koop voor 12,50. YNAB is een boekhoudprogramma waarin je al je inkomsten en uitgaven bijhoudt, maar ook daadwerkelijk iedere euro een bestemming moet geven.  YNAB verschilt ten opzichte van andere boekhoud-programma's omdat het de filosofie heeft dat je pas geld kan budgetteren op het moment dat je het geld ook daadwerkelijk hebt, en dus niet nu al in het begin van de maand een budget gaat maken voor de hele maand, omdat je toch al weet hoeveel iedere post gaat zijn. Als je bij een potje niet uitkomt moet je geld uit een ander potje halen om je inkomsten/uitgaven recht te trekken. Uiteindelijk moet iedere maand op 0 euro uitkomen.

De filosofie achter YNAB is dus iets anders dan de andere boekhoudprogramma's, maar de werking erachter is vrijwel hetzelfde. Iedere transactie moet je bijhouden en categoriseren. Dit kan heel makkelijk dmv een app op telefoon en/of tablet maar kan ook achteraf door middel van het importeren van een .csv-bestand. Er zit een uitgebreide rapportage functie in waarin je allerlei grafiekjes kan laten verschijnen. Verder ziet het geheel er vrij gelikt uit en is er online een grote community waar je om support kan vragen en hebben ze ook cursussen waar je je geheel gratis op kunt inschrijven (zie ook http://www.youneedabudget.com/).

Kortom, ik ben wel enthousiast en ik ga me de komende maanden hieraan committeren om alles bij te houden en volgens hun werkwijze te werk te gaan. Wat voor mij denk ik goed gaat werken is voor alle uitgaves die 1 keer per jaar komen ook echt daadwerkelijk een potje te maken zodat het geld ook daadwerkelijk aanwezig is als het nodig is. Denk aan de zorgverzekering die ik jaarlijks vooruit betaal, onderhoud cv-ketel en wtw-unit, abonnementen, etc. Dit allemaal bij elkaar is toch al snel 200 euro per maand en met name de zorgverzekering in december doet ieder jaar toch weer een beetje pijn. Ook is het goed om op deze manier meer te budgetteren voor grote uitgaven zoals vakanties, onderhoud aan het huis, etc. Ben benieuwd hoeveel extra inzicht me dit gaat geven in onze persoonlijke financiƫn.

Zijn er hier nog meer YNAB-gebruikers, of gebruiken jullie hiervoor Excel of een ander programma? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.


9 opmerkingen:

  1. Grappig, zo deed ik dat "vroeger" ook, gewoon in een excelletje inderdaad. Maar Sander vond dat ik beter aan het begin van de maand budgetten kon stellen, omdat we dan meer inzicht kregen of ik me ook echt aan de budgetten hield, ipv dat ik ging lenen van het ene budget om het bij het andere weer recht te breien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees je blog al een hele tijd met veel plezier, maar reageer eigenlijk nooit. Wij gebruikten altijd Excel, eigenlijk werkte dat prima. Wij zijn in november 2014 YNAB gaan gebruiken, toen ook met fikse korting gekocht en wij zijn helemaal om. Een heel fijn programma om mee te werken, de app is heel handig en het is leuk om de Net Worth grafiekjes e.d. te zien.

    Het forum van YNAB vind ik ook erg leuk. Daar houden mensen ook Journals bij.

    Groeten,
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik had het forum ook al gezien en ook al wat goede tips gelezen. Ben erg benieuwd naar het programma

      Verwijderen
  3. Correctie: Ik bedoel dat we YNAB gebruiken vanaf november 2013, iets meer dan een jaar dus nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gebruik al bijna 2 jaar YNAB. Voornamelijk omdat ik ook niet zo'n Excel-guru ben. Wat ik nog steeds een beetje vind tegenvallen zijn de analyse-mogelijkheden. Ben erg benieuwd naar je bevindingen en hoop die hier in de toekomst nog eens te kunnen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen