donderdag 19 juni 2014

Crowdfunding update

Ik ben nu ongeveer een klein jaartje bezig met crowdfunding via de website geldvoorelkaar.nl. Ik heb er al een keer een blog over geschreven, tijd voor een financiële update.

De ervaringen tot nog toe zijn eigenlijk louter positief. Ik heb nu geïnvesteerd in 13 projecten, met bedragen variërend tussen de €100 en €500. Totaal heb ik nu €3.100 geïnvesteerd. Tot nu toe heeft ieder project op tijd uitbetaald. Dit hou ik ook zelf bij in een excel-sheet. Dat laatste vergt wel wat discipline en administratieve rompslomp. Per project krijg je namelijk apart de overschrijving binnen. De projecten betalen maandelijks terug op basis van een annuïteitenlening. Dus iedere maand krijg ik een gedeelte rente + aflossing terug op de rekening. Het maandelijkse bedrag wat ik nu terugkrijg is €86. Zie hieronder een overzichtje van alle data.

Geïnvesteerd: €3.100
Te ontvangen: €3.602,58
Terug ontvangen tot op heden: €734,15
Waarvan rente: €156,46
Gemiddelde rente: 8,08%

Zoals gezegd krijg ik dus iedere maand €86 teruggestort. De bedoeling is om het teruggekregen geld weer te herinvesteren in nieuwe projecten, dat staat nu even op een laag pitje vanwege een tekort aan vrije ruimte op dit moment. Ik verwacht voorlopig dus even geen nieuwe projecten meer aan te gaan. Dat is ook wel even goed, want ik vind €3.100 aan investering ook wel aan de hoge kant t.o.v. mijn beschikbare spaargeld. Eigenlijk is mijn risico iets te groot op dit moment. Dus wat ik nu doe is maandelijks het teruggestorte geld op de spaarrekening storten zodat de spaarrekening weer wat hoger komt te staan.

Mocht er in de toekomst weer wat meer vrije ruimte komen dan ben ik wel weer van plan om in te stappen. Mits er dan natuurlijk geen andere investeringsmogelijkheden zijn die interessant zijn. Want hoe hoger bijvoorbeeld de spaarrente is, des te minder interessant de crowdfunding initiatieven zijn. Ook ben ik van plan om op termijn te investeren in indexbeleggen, om zo te gaan werken aan financiële onafhankelijkheid op termijn. Maar dat is nu nog allemaal toekomstmuziek, daarvoor moet er eerst meer geld binnenkomen op maandelijkse basis.



5 opmerkingen:

  1. Klinkt interessant,

    Spreid je het risico nog verder door 2 of meer crowdfunding platforms te gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geldvoorelkaar vind ik tot nu toe de duidelijkste en het fijnste platform. Dus alles zit bij geldvoorelkaar.

      De overeenkomst die je per investering sluit doe je overigens met de de persoon die de lening krijgt. Geldvoorelkaar is enkel de facilitator. Dus mocht geldvoorelkaar omvallen, dan is er in principe niks aan de hand. Geldvoorelkaar is eigenlijk een soort van makelaar of notaris.

      Verwijderen
  2. Ook ik heb goede ervaringen met 'Geldvoorelkaar.nl' . Slechts 1 keer geinvesteerd, maar ontvang maandelijks eenzelfde bedragje terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant om te lezen!
    Wat is jouw strategie bij het uitkiezen van projecten?
    Heb hier zelf vanmorgen mijn ervaringen over gedeeld op mijn website.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om te investeren moet het aan het volgende voldoen:

      1. Is rente en looptijd aansprekend?
      2. Is het project haalbaar in mijn optiek?
      3. Vind ik het een interessant project?

      Als het hieraan voldoet dan ga ik het in ieder geval overwegen.

      Verwijderen