vrijdag 27 juni 2014

Zonnepanelen gaan weer lekker

Gisteren ging de maandopbrengst van juni over de totale maandopbrengst van mei heen. Dus officieel is juni nu mijn meest productieve maand. Met een beetje geluk zit de 400 kWh-grens er zelfs in voor deze maand, maar dan moet er nog wel wat zon komen. En de weersvoorspellingen zijn niet zo goed. Er zit voorlopig geen dag aan te komen zoals 5 juni, de dag dat ik 21 kWh opwekte en het de hele dag zonnig was. Let wel, 400 kWh is een opbrengst van 80 euro in 1 maand. De meter is nu ook lekker aan het teruglopen, ik zit nu nog maar op een verbruik van 300 kWh voor dit hele jaar. Ik verwacht dat dit nog wel wat omlaag gaat aangezien de zonnige zomermaanden er nog aan zitten te komen.

Tot op heden is er bijna 1800 kWh opgewekt sinds de panelen er liggen per eind oktober. Het gaat dus enorm lekker, de opbrengst tot nu is 360 euro. Het gaat zelfs zo lekker dat het stiekem begint te kriebelen voor een uitbreiding. Met die uitbreiding zou ik bijvoorbeeld een zonne-collector kunnen aandrijven wat er weer voor zorgt dat mijn gasverbruik omlaag gaat. Of ik zou een e-boiler kunnen kopen die mijn oude boiler vervangt.

Helaas blijkt dat, na wat berekeningen, niet rendabel genoeg. Voor een uitbreiding zou ik namelijk ook een nieuwe omvormer moeten kopen, en de oude moeten verkopen. Het verlies wat ik daarop maak win ik niet zo 1-2-3 terug. We houden het dus lekker hierbij, en dan geniet ik lekker van de opbrengsten van de zonnepanelen op zonnige dagen.

Fijn weekend allemaal!


23 opmerkingen:

  1. Zie je de meter letterlijk echt teruglopen?
    Wij hebben wel al 13 jaar zonnecollectoren en scheelt een 25% in het gasverbruik.
    De panelen zoals je weet hopen wij volgend jaar te realiseren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben een "slimme meter", onze oude meter kon helaas niet het terugleveren niet meten. We hebben 4 tellers op de meter, 2 die het piek- en dal-verbruik meten en 2 die het terugleveren meten op piek- en daltarief. Dus letterlijk zien we de meter niet teruglopen, maar ik zie wel het verschil tussen verbruik en terugleveren steeds kleiner worden.

      Mijn ouders hebben nog een ouderwetse ferraris-meter, en die zien letterlijk de meter teruglopen op een mooie dag

      Verwijderen
  2. Lekker he, zonnepanelen. Ik heb laatst nog eens uitgerekend hoeveel het ons maandelijks oplevert qua besparing. En dat is een mooi bedrag! Meer rendement dan het bedrag op een spaarrekening!

    Er gaan trouwens geruchten dat na 2017 het salderingssysteem gewijzigd gaat worden. Dan is er kans dat het teruglevertarief een stuk minder zal worden, dan het gebruikerstarief. Dan heb je pech met een slimme meter, maar geluk met de oude ferrarismeter. (omdat je direct saldeert op de meter).

    Maar goed, dat is nog 3 jaar wachten.

    Hoe dan ook, goed bezig! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof daar niet zo in, de overheid heeft bepaalde doelen afgesproken op het gebied van duurzaamheid en een fikse wijziging in het terugleverbeleid strookt daar niet mee. Ik geloof in ieder geval niet dat ze het complete terugleverbeleid op de schop gaan nemen, wellicht wel iets wijzigen. Maar over een heel jaar gezien lever ik in principe niks terug, er moet wel heel veel negatief wijzigen wil dat impact hebben op mij.

      Verwijderen
    2. volgens mij is er ook een wetsregeling die zegt dat voor 2020 iedereen een slimme meter moet hebben. De ferraris meter heeft dus ook zijn langste tijd gehad.

      Verwijderen
    3. Het is iets anders, tot 2020 mag je het in ieder geval nog weigeren.

      Verwijderen
  3. Ik zit nu op 699 KWH in juni....Ga dus nog wel door de 700 KWH heen.
    Voor 2014 zit ik nu op 2771 KWH. Kortom gaat erg lekker.

    Ik heb in 2012 mijn panelen ook in 2 stukken aangelegd en gewoon een 2-de omvormer ernaast geplaatst. (moet je natuurlijk wel een ruimte hebben in je meterkast en loze buis naar de zolder) Dan stelt het niet zoveel voor.

    Ik heb ze nu sinds 2012 en is echt mijn beste financiele beslissing ooit..
    (mits ze natuurlijk de spelregels veranderen, maar eind 2017 zou ik toch mijn investering terug hebben zo ongeveer)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan heb je ruim 5.000 wp op je dak liggen, netjes hoor. Ik ben over de 400 heengegaan gisteren

      Verwijderen
    2. Ik heb 5380 wp op mijn dak liggen. (lessenaarsdak zonder ramen of schoorstenen en ook nog nagenoeg op het zuiden, dus dat schiet op)

      Net nog even gekeken...720 KWh in juni.

      Mooi resultaat dus.

      Verwijderen
    3. Heel mooi, ik heb ook net gekeken en 429 kWh opbrengst voor juni

      Verwijderen
  4. Elke keer als ik zoiets lees laait mijn verlangen naar zonnepanelen weer op! Ik durf niet zo goed de stap te zetten vanwege de kosten. En ik vind het zo onduidelijk wat het nou eigenlijk per maand scheelt uiteindelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is onduidelijk voor je qua opbrengsten? In principe is het vrij simpel namelijk. Als je bijvoorbeeld 12 panelen van 250 wp op je dak hebt liggen, dan heb je 3000 wp op je dak liggen. Optimaal gezien liggen die op Zuid (meeste zon) en een hellingshoek van tussen de 30 en 40 graden zodat de inval van de zon het gunstigste is dan. Echter, ligging op Zuidwest of zuidoost is ook geen probleem. Met 3000 wp wek je dan tussen de 2700 en 2900 kWh op. Grofgezegd is dit bij een kWh-prijs van €0,20 een teruggave van 560 per jaar, oftewel ongeveer 55 euro per maand lagere energielasten.

      Het is aan jou om natuurlijk een zo goedkoop mogelijk leverancier te vinden voor die zonnepanelen, zodat je terugverdientijd zo laag mogelijk is.

      Kijk anders eens op tweakers.net in dit forum: http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71 Staan aardig wat topics over zonnepanelen. Verdiep je er eerst eens goed in zodat je er iets meer van begrijpt

      Verwijderen
  5. Bedankt voor de toelichting. Dit sommetje snap ik tenminste! Vanwege de aanschafkosten denk ik op dit moment aan 6 zonnepanelen. Dat zou dan denk ik neer komen op zo'n 27 euro per maand lagere energielasten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ligt een beetje aan het vermogen, standaard panelen varieren tussen de 190 en 290 wp aan vermogen.

      Bedenk je wel dat des te meer panelen je aanschaft, des te lager de installatiekosten zullen zijn relatief gezien (en dus, des te sneller je je installatie hebt terugverdient). Het meeste installatiewerk zit hem namelijk in de meterkast, bekabeling, vastzetten van rails, dat zijn allemaal werkzaamheden die sowieso moeten gebeuren en weinig relatie hebben met de hoeveelheid panelen.

      Verwijderen
  6. Ik (anoniem) zelfde als boven met de 5380 wp heb ze nu 2jaar. In het begin kijk je iedere dag op de app als de zo'n schijnt. (Dat neemt gelukkig af) vandaag top zo'n dan wordt ik wel weer nieuwsgierig. Vandaag 36 kWh dat is dus ongeveer 8 euro. Dat tikt lekker aan. (Ik heb gemiddeld 13 kWh nodig per dag om op 0 uit te komen.)

    Het is de beste investering die je momenteel kunt doen m.i.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een paar zaken maken het extra rendabel.
      Je hoeft er geen geld voor te lenen.
      Je kunt het betalen met spaargeld boven de VRH
      Je dak ligt optimaal
      Je denkt nog minimaal 5 jaar in het huis te wonen
      Je hebt een vrije groep in de meterkast

      Maar dan nog. Alleen bij geld ervoor lenen niet doen.
      En nee, ik heb totaal geen belang bij dit praatje, doe het zelf met name uit rendements oogpunt, milieu is secundair.

      Verwijderen
    2. Enige onzekere factor is de salderings regeling die ons (r)overheid natuurlijk kan schrappen

      Verwijderen
    3. Ik vind het echt heel goed klinken! Weet je ook hoe groot de kans die dat die salderings regeling wordt afgeschaft? En hoeveel maakt dit dan uit voor de besparing?

      Verwijderen
    4. Als de saldereringsregeling vervalt dan is het in 1 klap niet meer rendabel, wordt er geen paneel meer verkocht. Dat heeft met een paar zaken te maken.

      Je levert stroom in de maanden mei/juni/juli/aug/sep. De andere...met name nov/dec/jan dat schiet niet op door de korte dagen/lage zon. dus je saldeert in principe zomer teruglevering met winter verbruik.

      de 2-de is dat als je lampen branden de zon niet schijnt...dus je saldeert ook nog eens overdag teruglevering met avond gebruik. (meeste mensen werken overdag en verbruiken dan het minst)
      stel je hebt een electrische auto...ga je overdag mee werken, 's avonds thuis aan de oplaadpaal..schijnt de zon niet.

      Dan zullen er oplossingen met accu's komen zodat je de stroom op kunt slaan, maar die dingen zijn duur en groot. Dus dat verwacht ik dat niemand wil.

      Ik denk dat de kans niet zo heel groot is. Het kost de overheid namelijk geen geld en levert ze ook niets op. het is een regeling die ze energieleveranciers opleggen. Ik denk dat er ook dan wel energieleveranciers zullen blijven die salderen voor kleinverbruikers blijven toestaan. al is het maar als klantenlokkertje.

      Verwijderen
    5. Maar ik verwacht echt niet dat ze in 1 klap de hele salderingsregels gaan afschaffen. Er zijn nog vele tussenvormen mogelijk namelijk, het compleet afschaffen van salderen is het absolute doemscenario.

      Wat ik persoonlijk denk dat er gaat gebeuren is dat het minder rendabel wordt om daadwerkelijk te gaan terugleveren aan het net, kijkende naar jaarverbruik. Ik verbruik bijvoorbeeld 3200 kWh per jaar en lever 2800 kWh terug, dan zou ik in principe geen probleem hebben. Als ik nou 4800 kWh zou terugleveren dan heb ik een overschot van 1600 kWh.

      Nu krijg je voor dat overschot nog mooi de totale kWh-prijs als vergoeding, dus ongeveer 320 euro. Ik verwacht dat ze gaan bepalen dat dat teruggebracht wordt naar de kale energieprijs van 6 a 7 cent per kWh of helemaal afgeschaft wordt.

      Verwijderen
    6. @zakelijk bezuiniger...Wat je zegt is waar..maar het overschot heft ook niet zoveel met salderen te maken. (dan ben je netto energieproducent)

      het surplus terugleveren tegen de energiekosten (dus ex btw, transportkosten, energiebelasting) Mogen de energiereuzen nu al doen volgens mij. Maar de meeste doen dat niet. (zal wel teveel administratief gedoe zijn en de zonnepanelen neemt toch nog niet zo'n vlucht in vergelijking met de oosterburen)

      Verwijderen
    7. Over het algemeen mag je een bepaalde hoeveelheid kWh netto terugleveren, vaak zelfs onbeperkt, waarvoor je dan het kale tarief terug krijgt

      Verwijderen
  7. Duidelijk, zou een grote faal zijn van de overheid als ze zoiets zouden doen

    BeantwoordenVerwijderen