vrijdag 4 maart 2016

Kosten kinderdagverblijf

Deze maand gaat onze jongste voor het eerst naar het kinderdagverblijf, en aangezien onze oudste ook nog tot september naar het kinderdagverblijf betekent dat dat we een half jaartje met dubbele kosten zitten. De eerste factuur voor 2 kinderen moest vandaag betaald worden, en het is een beste bak met geld. Er werd vanochtend even bijna 1400 euro afgeschreven van onze rekening, en dat terwijl onze kinderen toch echt maar 2 keer per week gaan.

Kinderdagverblijven kosten een godsvermogen, ons kinderdagverblijf kost 7,32 per uur. En omdat we in de Randstad wonen is er van enige flexibiliteit ook weinig sprake. Je betaald de volle 11 uur per dag, ook als je kind slechts 8 uur komt. Er is geen mogelijkheid tot het afnemen van halve dagen. Gelukkig kun je wel ruilen met dagen. Dus als er een keer een dag gewisseld moet worden is dat, mits er ruimte is op de andere dagen, geen probleem. Gelukkig zijn we erg tevreden met ons kinderdagverblijf en passen ze goed bij hoe wij over opvoeden denken.

Nu de andere kant. Ik betaal dan wel 1400 euro, ik krijg over 2 weken ook kdv-toeslag voor 2 kinderen. De 1400 euro lijkt dus een hoop geld, maar ik krijg ook weer 1000 euro gestort vanuit de overheid als tegemoetkoming in de kosten. Daar ben ik heel blij mee natuurlijk, maar het is anderzijds ook wel bizar wat voor geld er rondgepompt wordt. Wat ook zo bijzonder is, is dat ik voor het tweede kind meer geld terugkrijg dan voor het eerste kind. Ik krijg voor mijn 2de kind zo'n 30% meer toeslag terug dan dat ik voor het eerste kind krijg, en dus betaal ik voor mijn 2de kind netto slechts 100 euro per maand voor het kinderdagverblijf, en geen 700. Zie ook hier voor de tabel. Dit is natuurlijk weer met dank aan partijen als het CDA en Christenunie die in de regering hebben gezeten, op deze manier stimuleer je kinderen krijgen i.c.m. werken.

Kortom, het lijkt een enorme bak met geld wat je betaald voor het kinderdagverblijf. Maar uiteindelijk valt het wel mee.

Vanaf volgende weer wat nieuws over de familiebank, want dit weekend ga ik een flinke wijziging maken in mijn hypotheek. En dan kun je wat extra artikelen van mij verwachten met betrekking tot dat onderwerp.




12 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd naar je nieuwe blogs over je hypotheek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal waarschijnlijk een serie worden, met daarin ook veel tips en trics.

      Verwijderen
  2. Toen mijn kinderen naar de BSO gingen (3 dagen) verbaasde ik me ook al over het bedrag dat we kregen als kinderopvangtoeslag. Ik kreeg meer terug dan mijn nettosalaris en we hoefden maar 160 euro bij te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wacht maar tot je kinderen naar school plus de BSO gaan, dan zijn de kosten zó veel lager, je lacht je rot! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar kan ik niet op wachten eigenlijk.

      We hebben al wel besloten dat we nu de jongste nu 2 dagen doen, en later dit jaar over gaat naar 1 dag in de week. Scheelt fors in de kosten als hij de enige is die naar het kdv gaat.

      Verwijderen
  4. Ik heb dat nooit hoeven doen dus schrok deze week ook al bij een andere blogger van de enorme bedragen. Gelukkig wordt er wel veel terugontvangen.
    Ik ben benieuwd naar je blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De meeste mensen die hun kindje naar de kinderopvang brengen, klagen over de hoge bedragen maar vaak wordt er geen rekening gehouden met de teruggave. In bovenstaand artikel wordt een bedrag vermeld van 7.32 euro per uur maar in 'dat' bedrag zit het loon van de kinderverzorgsters, gebruik van accomodatie, speelgoed, verzekering, maaltijden, soms ook verzorgingsproducten en luiers inbegrepen, gebouw wordt onderhouden, bedlinnen en slabbetjes worden gewassen, .... Zeg nu zelf, wie werkt voor 7.32 euro per uur ????? De meeste ouders vinden dergelijk bedrag veel te veel maar houden geen rekening met allerhande kosten die het kinderdagverblijf moet maken. Trouwens als er een teruggave volgt, zijn die kosten helemaal niet zo hoog....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik weet ook wel dat het geen vetpot is in die branche. Je hoort me ook niet klagen over dat er te hoge winsten behaald worden ofzo.

      Verwijderen
    2. Daarnaast, mijn kind is natuurlijk niet de enige die daar rondkruipt. Er zijn nog 11 andere kinderen, die voor de volle 11 uur betalen. dua je vergelijking met het uurtarief gaat niet helemaal op vind ik.

      Verwijderen
  6. Eer is wel iets voor te zeggen dat je voor het tweede kind meer krijgt: het eerste kind kan je meestal grotendeels betalen van wat je maandelijks overhoudt. Voor het tweede en volgende kind wordt dit moeilijker.
    Het is inderdaad een hoop rondgepomp. Maar hoe zou jij deze regelingen ingericht hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Persoonlijk vind ik dat dergelijke regelingen er niet eens moeten zijn. Geef iedereen die werkt een bepaalde hoeveelheid gratis uren per jaar die ze af kunnen nemen bij een KDV naar keuze. De hoeveelheid uren kun je nog afstemmen op het jaarsalaris. Alles wat ze meer willen gebruiken, betaal daar de volle mep voor.

      Maar wat mij betreft moeten we af van al die inkomens-afhankelijke toeslagen en subsidies

      Verwijderen
  7. HOE KRIJG IK EEN LENINGSBIJSTAND @ 2% RENTEVOET?

    Ik wist niet zeker of ik een legale geldschieter online kon krijgen, maar toen ik mijn schuld niet langer kon onder ogen zien, lag mijn zoon in het ziekenhuis voor een operatie die een enorme hoeveelheid geld vereiste en ik had ook wat geld nodig om te herfinancieren en een goede te krijgen huis. om hulp van vrienden te zoeken en toen er geen hoop meer was, besloot ik online te gaan om een lening te vinden en ik vond LAPO MICRO FINANCE met een rente van 2% en paste onmiddellijk mijn gegevens toe zoals aangegeven. Binnen zeven dagen na mijn aanvraag legde hij mijn geleende bedrag vast zonder verborgen kosten en kon ik voor de medische rekeningen van mijn zoon zorgen, mijn huurrekening verlengen en mijn schuld afbetalen. Ik zal elke leningzoeker adviseren om contact op te nemen met LAPO MOCRO FINANCE met (lapofunding960@gmail.com).

    BeantwoordenVerwijderen