woensdag 17 oktober 2012

Commissie van Dijkhuizen, interessante hevormingen

Het was wat rustiger de afgelopen dagen op dit blog, ik heb het een beetje druk gehad om te bloggen. Nu heb ik weer even tijd. Deze blog is naar aanleiding van de uitkomsten van de Commissie van Dijkhuizen die vandaag gepubliceerd zijn. De commissie werd aangesteld door het demissionaire kabinet om te kijken naar mogelijk hervormingen in het belastingstelsel. Ik moet zeggen, ik vind de voorgestelde hervormingen erg interessant en mogen van mij vrijwel direct ingevoerd worden. Dit zijn de voorstellen in het kort:


Twee belastingtarieven in plaats van vier

De commissie wil de 4 huidige belastingtarieven in de inkomstenbelasting vervangen door 2 tarieven van 37% en 49 %. Het aantal belastingplichtigen dat onder de laagste belastingschijf valt, verdubbeld van krap 6 miljoen naar bijna 12 miljoen mensen, dat wil zeggen 93% van alle belastingplichtigen. Mensen krijgen een grotere positieve financiële prikkel om meer te gaan werken. De commissie wil het rondpompen van geld verminderen.

Hypotheekrenteaftrek beperken

Ook stelt de belastingcommissie maatregelen voor om de huizenmarkt weer op gang te brengen. Zij stelt voor de hypotheekrenteaftrek te beperken. Bestaande en nieuwe gevallen worden fiscaal gelijk behandeld.

Verder beveelt de commissie aan aflossing niet fiscaal te verplichten, maar om de renteaftrek geleidelijk gedurende de looptijd via een (forfaitair) annuïtair schema te verminderen. De renteaftrek vindt vervolgens plaats tegen het tarief van de nieuwe eerste schijf.


Afschaffing overdrachtsbelasting

Ter bevordering van de doorstroming op de woningmarkt schaft de commissie de overdrachtsbelasting voor woningen volledig af. Ook voor de zogenaamde restschuldproblematiek draagt zij een oplossing aan. Rente daarop wordt fiscaal aftrekbaar. Ten aanzien van de huursector is het advies deze geleidelijk meer marktconform te maken en de opbrengst in te zetten voor lastenverlichting.



Voor mij persoonlijk zou dit aan de ene kant negatieve consequenties hebben doordat de hypotheekrenteaftrek beperkt wordt, maar aan de andere zou ik minder belasting betalen. Ik ben sowieso voor een stelsel waarin er minder subsidies en minder broekzak/vestzak constructies zijn. 

Ik hoop in ieder geval dat het toekomstige kabinet hier wat mee doet.

9 opmerkingen:

  1. Beste zakelijk bezuinigen,
    Ik ben ook wel gecharmeerd van de voorstellen, maar de commissie doet nog een voorstel dat best een grote impact kan hebben. De commissie stelt voor om de belastingschijven voor 65-plussers en 65-minners heel geleidelijk aan gelijk te gaan trekken. (Nu betalen 65-plussers nog aanzienlijk minder belasting) Ook stelt de commissie voor om fiscaal-gestimuleerde mogelijkheden om pensioen op te bouwen, te beperken. Voor mensen die nu via extra pensioensparen, lijfrenteaftrek, levensloop o.i.d. geld opzij zetten met het idee dat ze na pensionering minder belasting betalen over de bedragen die vrij komen, zou dat iets zijn om rekening mee te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met alle respect voor onze baby-boom generatie. Maar daar zit het grote geld. Zij zijn jarenlang ontzien door de politiek en heeft altijd daarvan kunnen profiteren.

      Waarom zou iemand die pensioen krijgt minder belasting moeten betalen?

      Verwijderen
    2. Even voor de duidelijkheid: ik ben 35 en ik maak ook gebruik van fiscaal-vriendelijke mogelijkheden om pensioen op te bouwen. Het is nu eenmaal aantrekkelijk om nu 42-52% belasting uit te sparen en na je pensionering een lager percentage te betalen. Dit is ook niet iets dat specifiek gevolgen gaat hebben voor de baby-boom generatie, want het gaat ongeveer 18 jaar duren voordat de schijven gelijk zijn getrokken. De baby-boom generatie zal daar dus relatief weinig last van hebben. Mijn generatie daarentegen des te meer! En ik zeg niet dat het een slechte ontwikkeling is, maar het is zeker wel iets om rekening mee te houden.

      Verwijderen
    3. Qua pensioen heb ik geen illusies, dat zal ik toch zelf bij elkaar moeten sparen. Maar het belangrijkste voor je pensioen is zorgen dat je huis is afbetaald. Dan kun je namelijk volstaan met een veel lager inkomen

      Verwijderen
    4. Wat betreft het pensioen zie ik net zo. Ook met studie van de kinderen, willen ze niet met een studieschuld hun beroepsleven starten zullen de ouders of suikeroom moeten bijpassen. Helaas voor detailhandel, horeca, vakantiewinkels het is voor de slimme consumenten even een aantal jaren de tering naar de nering zetten. Wen er maar alvast aan.
      O ja, ookal is de hypotheek eraf, energie e.d. wordt zo langzamerhand een luxe artikel.

      Verwijderen
  2. Vette pech voor iedereen die nu 33% betaalt, hadden ze maar een vak moeten leren. Het is in mijn ogen toch vooral een manier om ook aan de HRA van bestaande gevallen te komen. Hoe vaak gaan de lastenverzwaringen wel door maar is er voor de beloofde verlichtingen 'even' geen geld?

    Nu lees ik ook weer dat het een positief effect zou hebben op de prijzen van koopwoningen (die worden duurder). Ze doen er wel erg veel moeite voor om het te presenteren als de redding voor Jan-anderhalf-a-twee-keer-Modaal met een eigen huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt dus niet wat je nu zegt. Het laagste tarief gaat volgend jaar al naar 37% toe. Dus voor iedereen die nu 33% belasting betaald, betaald volgend jaar al 37%. Overigens heeft dat weinig tot geen impact op het netto-loon, omdat de schalen aangepast worden.

      Verder wordt door dit rapport werken weer beloond, wordt er eindelijk iets gedaan aan de HRA, en wordt het belastingstelsel een heel stuk simpeler.

      Verwijderen
    2. Het komt er toch wel van - uit de lengte of de breedte. Maar "Vette pech voor iedereen die nu 33% betaalt, hadden ze maar een vak moeten leren." ik neem aan dat is cynisch bedoeld? Zelf je geld verdienen en een hogere belasting betalen klinkt voor de lagere inkomens toch eerder als een straf ipv een beloning om zelf je inkomen te verdienen. Even afgezien van de rekenregeltjes want de werkgevers worden uiteindelijk wel minder belast in het nieuwe systeem, de werknemer draagt meer risico. Het gaan Amerikaanse toestanden worden hier waar je een 2de of zelfs 3de baan erbij moet nemen om voldoende inkomen over te houden. Aan de rijkere kant: als ik 100 Euro netto in de maand meer wil overhouden moet ik bruto wel belachelijk veel meer gaan verdienen elke maand. Dit is maar het begin, over een paar jaar zullen we ons wellicht realiseren dat 2011 en 2012 nog rijke tijden waren in Nederland.

      Verwijderen
  3. Op zich klinken de voortellen gebalanceerd, en met prikkels de goede kant op. Ik hoop echt dat de categorie die een (simpel) vak heeft geleerd en oud of ziek is en in een huurhuis woont (misschien niet eens een keuze), die heeft in deze voorstellen weinig opties om de verslechtering weg te werken. In mijn omgeving ken ik een paar mensen die nu net rondkomen, en weinig opties hebben om lastenverzwaring aan te pakken (meer verdienen, thuis nog meer bezuinigen). Ik hoop dat die niet het kind (of oma) van de rekening worden.

    BeantwoordenVerwijderen