dinsdag 2 oktober 2012

Mijn vriendin is de zwakste schakel

Na nu een tijdje bezig te zijn geweest met letten op de uitgaves ben ik achter het volgende gekomen. Mijn vriendin is de zwakke schakel in ons "gezinnetje". Impulsaankopen zijn echt helemaal haar ding, en echt zuinig zijn met energie e.d. is ook niet aan haar besteed. Ik zal een kleine opsomming geven van zaken die me de afgelopen 2 weken zijn opgevallen.


  • Het kopen van een gloednieuwe DVD a 18 euro (die 1 maand later waarschijnlijk voor 5 euro te koop zou staan)
  • Bonus-aanbiedingen kopen die we helemaal niet nodig hebben of die nauwelijks bonusaanbiedingen zijn
  • 's Nachts het licht aan laten staan 
  • De verwarming aanzetten op 21 graden
  • De babyfoon aan laten staan

Het zijn geen dingen waar ik me in die mate aan erger dat er daardoor een ruzie ontstaat, maar irritant vind ik het wel. Ook kan ik er lang niet altijd wat aan doen omdat mijn vriendin nu de hele dag thuis zit, en ik ben de hele dag weg. Hebben jullie ook last van een partner die meer uitgeeft en minder zuinig is dan jullie? En wat doen jullie er aan?

20 opmerkingen:

  1. Dat is een proces van jaren geweest. Mijn vriend was in het begin helemaal niet blij dat ik zuinig ging doen, ook al was er noodzaak door verlies van inkomen.
    Het is een kwestie van veel praten en samen bepalen wat de prioriteiten zijn. Zo was hij wel om toen bleek dat als we niet gingen bezuinigen, andere dingen niet meer konden doorgaan (op vakantie gaan, north sea jazz).
    Dus vind de trigger voor je vriendin en ze gaat ook om.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb af en toe hetzelfde, maar je moet je vriendin af en toe ook wat gunnen. De verwarming op 21 graden bijvoorbeeld kan voor haar gevoel noodzakelijk zijn. 's Nachts het licht aan laten staan daarentegen niet, en zo ook niet een DVD à 18 euro of te veel bonus aanbiedingen kopen.

    Ach ja, je moet vooral je doel voor ogen houden dat je "drift" om zuiniger aan te doen niet ten koste mag gaan van de relatie. Laat haar rustig aan het idee wennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier is dat ook een beetje vanzelf gekomen. Toen mijn partner gisteren als 'snack' een pakje pennywafels kocht en trots vertelde dat het slechts 25 cent kostte, wist ik dat we zover zijn: hij is ook aan het budgeteren! Een jaar geleden had hij zeker een zak M&Ms gekocht of zoiets!
    Een gezamenlijk doel hebben helpt wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een kwestie van geven en nemen. Mijn man en ik zijn ook absoluut verschillend, ik zal veel sneller op de kosten letten dan hij. Maar door er veel over te praten, let hij ook steeds meer op de kosten en loop ik niet meer te zeuren als hij eens wat langer onder de douche staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Over die DVD... leg haar eens uit hoe Usenet werkt!

    Ik denk dat het het beste werkt als je inzichtelijk maakt wat besparen oplevert. Of wat het kopen van die DVD betekent (bijv deze maand niet meer naar de film kunnen omdat je al 2 bioscoopkaartjes aan euro's hebt uitgegeven). En er over praten. Misschien voelt het voor haar wel heel onvrij om elk dubbeltje om te draaien terwijl jullie toch een goed inkomen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het mooie van die DVD is, dat ik die DVD al gedownload op de computer had staan...

      Verwijderen
    2. ai...

      Maar misschien doet ze dat niet meer als je haar wegwijs maakt in bijv Spotnet? Dan heeft ze geen tijd meer om te shoppen omdat ze alle series en films moet kijken ;-)

      Verwijderen
    3. haha, dat is een goede. Ga ik eens proberen :)

      Verwijderen
  6. Bij ons is het er geleidelijk ingeslopen. Daarnaast stellen wij ons steeds doelen. De kinderen vroegen dit jaar of wij weer terug zouden gaan naar een vakantiepark in Italië volgend jaar. Dat kan, heb ik gezegd, maar omdat het zo duur is zullen wij zuiniger aan moeten doen. En dat helpt.
    Wat bij ons wel vervelend was is het noteren van iedere kop koffie in de kantines. Man gaat met zoon voetballen en ik met dochter naar de atletiek.
    Vanaf 1 januari heb ik zakgeld ingevoerd voor beiden. Dan zijn wij van veel gezeur af.
    Daarnaast kun je ook steeds laten zien wat je verdient door zuiniger te zijn. Schrijf de standen van energie op en zie hoeveel je terug krijgt als je geen energie verspilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons thuis vind ik consuminderen gemakkelijker, leuker en acceptabeler dan mijn man. We kwamen op een punt dat mijn man zich niet meer voor vol behandeld voelde omdat ik interesse voor bankzaken ontwikkelde, die hij voordien alleen deed. Ook al spaarden we daarna aanmerkelijk sneller. We hebben nu ieder zakgeld, wat veel discussie scheelt. Maar ook de hoogte van het zakgeld en of iets van het huishoudbudget gaat of van het zakgeld, is nog wel eens een bespreekpunt en dan zijn we het niet altijd eens. Wel merk ik dat sommige gewoontes nu geaccepteerd zijn die eerder aanleiding gaven tot spot of irritatie. Het is een kwestie van geduld hebben - iedereen heeft zijn of haar eigen veranderingstempo. Zo lang er geen schulden ontstaan kun je het je veroorloven om geduldig te zijn, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons ben ik ook degene die hier meer mee heeft, ondanks dat het gewoon ook nu noodzakelijk is. Mijn vriend is al wel wat meer bijgedraaid met dingen kopen e.d., maar b.v. stroom of gas let hij (naar mijn mening) echt nog heel weinig op. Of van die andere kleine dingen, zoals de vaatwasser overdag aanzetten terwijl het nergens voor nodig is, of alle deuren open laten staan, terwijl ik juist 's morgens bijtijds de gordijnen open doe om het huis wat op te laten warmen door de zon. Ik probeer er niet te veel van te zeggen en het goede voorbeeld te geven, maar hoop wel dat dat nog een keer opgepikt wordt, want soms kan ik er ook wel een beetje moedeloos van worden. Niet dat ik er ruzie om ga maken, maar zeker als het toch meer noodzakelijk is, dan is het fijn als je allebei ook op de kleintjes let.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit soort zaken bespreken is altijd goed, maar hou je er ook even (een beetje dan toch) rekening mee dat je vriendin nog aan het ontzwangeren is :-)

    Komt vanzelf goed, erger je vooral niet teveel aan dit soort zaken. Het zou wat mij betreft anders zijn als het om grote (onzinnige) bedragen gaat terwijl je daar helemaal geen budget voor had. Ik had zo'n partner in een 'vorig leven' en daardoor soms geen geld voor boodschappen om 2 kindermondjes te voeden. Dat de babyfoon dan vergeten is om uitgezet te worden, ach ... so be it!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk ook niet erg. Het zijn meer kleine irritaties. Geen grote problemen waar relatie-perikelen door ontstaan :D

      Verwijderen
  10. Een goed gesprek doet wonderen! Ik denk dat als je met haar praat over het naar beneden brengen van de energienota, het aflossen van schulden etc. en dat het uitdoen van een lamp s'nachts daarbij zeker helpt, geen enkel punt zal zijn. Het kopen van een dvd is een impuls aankoop, een kadootje voor haarzelf, niets mis mee. Jullie hebben net een baby gekregen en jullie leven (vooral dat van haar) is in positieve zin veranderd. Dat brengt aanpassingen met zich mee. Voor jullie beiden. Jij bekijkt het van de zakelijke kant: mijn leven verandert, hoe staan we er financieel voor en gaat dit aanpakken en ik denk dat je vriendin er vooral emotioneel mee bezig is (en het feit dat ze thuis zit, speelt ook mee) en haar hoofd op dit moment niet zo staat naar consuminderen. Een goed gesprek werkt verhelderend: je weet waar je allebei staat m.b.t. het consuminderen en in hoeverre je daar mee bezig wil zijn.
    Zelf zijn onze kinderen mijn achilleshiel...ze zijn absoluut niet veeleisend maar ik koop makkelijk iets voor ze (heb al een stuk geminderd) Mijn man (werkt in de financiele sector) is van nature zuinig en geeft weinig uit. We hebben bijna nooit meningsverschillen over geld. Onze aflossingsvrije hypotheek aflossen vond hij niet prioriteit nummer 1, wat het bij mij wel is, maar gaat hier nu wel in mee. Hij heeft onze hypotheek geregeld in een tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden, en de overwaarde op ons huis bij 65 jaar giga zou zijn...Hier gaan we niet meer van uit, dus aflossen, 67 jaar: huis afgelost en minder tot geen hypotheeklastenL vergroot ook weer je inkomen!
    Ik wil ook niet meer afhankelijk zijn van allerlei kabinetsbeslissingen: forensentax (gaat gelukkig niet door, scheelt ons 1800,00 per jaar!) Verzekeringen extra belast, wat gebeurt er met de HRA, hoe ziet de stufi er straks uit (wil graag onze 3 kids straks zonder schulden laten studeren) Tip: begin vast te sparen voor je kindje haar studie later!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De verwarming op 21 graden doet ze waarschijnlijk ook voor de baby, absoluut niet nodig. Onze 3 kids zijn opgegroeid in een huis waar het 18 graden is. We hebben nu een houtkachel (22 graden) en stoken gratis hout.
      Probeer eerst de verwarming een graadje lager te zetten, heeft ze het koud trekt ze iets warmers aan. Als ze ziet dat de energienota hierdoor omlaag gaat en het beter is voor het milieu om minder te stoken,misschien gaat ze hier dan wel in mee. Consuminderen betekent ook dat iedereen zijn/haar eigen genoegpunt heeft. Een relatie is geven en nemen, ik kan me je kleine irritaties echter wel voorstellen!

      Verwijderen
  11. mijn dochter zag het nut van al dat besparen ook niet in tot begin dit jaar toen zij een laptop nodig had voor school en het moest ook nog eens een vrij dure zijn i.v.m. haar opleiding, geld ervoor heeft ze niet en wilde er toen een op afbetaling kopen, dat zag ik niet zo zitten ,want zoveel te besteden heeft ze niet en als ze dan niet kan betalen word dat problematisch , ik heb er toen een voor haar gekocht en nu betaald ze mij per maand af en als ze eens geen geld heeft is dat geen probleem en ook kost het haar zo geen rente, maar het feit dat ik het zo maar kon missen komt omdat ik zo zuinig omga met mijn geld en dat ziet zij nu ook in en doet nu ook meer haar best om zuiniger om te gaan met energie en eten en drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Inderdaad, laat weten waar je het voor doet, ga dat gesprek aan. Al kan het dan ook nog lastig zijn, ook je vriendin moet het nut er van in zien en het echt willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het probleem is in dit soort situaties vaak dat je geen "direct" resultaat ziet. Het licht vaker uitdoen, dat zie je pas op je afrekening volgend jaar. De verwarming: hetzelfde.

    Tip: ga voor snel succes. En hou het geld dat je bespaart apart, en laat ze daar de dvd's mee kopen. Hoe meer je bespaart, hoe groter die pot wordt. Door het in een aparte pot te steken is het ook duidelijk wat er "beschibaar" is, en dan gaat een mens al eens vaker nadenken.

    Wij hadden vroeger een aparte rekening waar de helft van het geld op kwam dat we over hadden van het budget. En die rekening noemden we de "plezantedingenrekening".

    Nu doen we dat niet meer, het is niet meer nodig. Maar we doen wel nog fijne dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als je je vriendin een of ander bedrag zakgeld geeft voor impulsaankopen+babyspullen, zou dat helpen? Als je iets kan vinden dat ze dan kan aanvullen met zuinig gedrag (verwarming lager, overblijvend bedrag uit de wekelijkse boodschappenportmonnee), dan ziet ze het sneller. Wel even puzzelen hoe het zo psychologisch maximaal aantrekkelijk is (ruim boodschappen budget eerst?),het gaat hier meer om de winst van het overtuigen van de lol van bezuinigen dan om de actueel gespaarde bedragen voor het huishouden. Dat is een fase later. Sterkte! (en plezier)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik geef mijn man zakgeld voor al zijn opkomende 'koopimpulsen' (200 euro pm met een lager inkomen als jullie) en de dingen in huis neem ik gewoon op me(schakelaars van standby halen, verwarming uit zetten enzo) evenals als alles opruimen en weer terugvinden :)

    Hij is dan weer heel goed in klussen in huis/tuin/auto (hij heeft alles behalve twee linker handen! Zo sexy) en heeft ook nog veel hulpvaardige en hele handige vrienden :) (een echte mannen-man) En niet te vergeten: hij werkt echt hard in drie ploegendienst (ook 's nachts dus) voor ons drietjes! Zo komen wij aan iets minder dan jullie. Verre van een 'zakenman' dus. Wel een noeste werker en zeker niet dom. Ik ben de drijvende kracht achter zijn carrière door hem de wind uit de zeilen thuis te nemen en alles in het huishouden/voor ons kind te doen/regelen.

    Ieder zijn ding. Ik koken, wassen, poetsen, inkopen, regelen van alles en hij werken en klussen. Dat ie dan drie uur in een heet bad ligt in het weekend is hem van harte gegund. Beter dan de sauna (met andere blote vrouwen ;) en het kost veel meer. Daarna lekker naar F1 kijken ook nog. Moet gewoon kunnen. Je moet de ander wat gunnen in een relatie. Ik haal ook nog wel even wat lekkers dan en zet koffie. Graag gedaan.

    Hij heeft nogal wat hobbies, maar kleren moet ik echt aandringen voor hij iets nieuws koopt! Anders loopt ie echt in lompen, want dat zit zo lekker :) Ik koop voor mezelf en onze zoon (8) vooral tweedehands. Het is een sport voor me :)

    Kwestie van een team worden dus! Dáár ligt onze kracht. Juist nu! Probeer te zien hoe je elkaar kunt aanvullen en voorzichtig bij je vriendin na te gaan of sommige dingen misschien beter kunnen door er over te praten. Ik heb mijn man (we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen) lang de wind uit de zeilen gehouden over de financiën, maar de laatste tijd doe ik aan schocktherapie over de financiën en probeer zo te bewerksteliggen dat het genoeg is wat we hebben, maar dat het wel op kan en dat ik niet kan toveren wat er niet is. Baat wel.

    Maar hij is wel mijn prins op het witte paard (of in dit geval een 15 jaar oude ovlov :)

    BeantwoordenVerwijderen