donderdag 3 oktober 2013

De tweede auto gaat de deur uit!

Het is binnenkort eindelijk zo ver. De tweede auto gaat de deur uit! We hebben altijd 2 auto's gehad, een lease-auto van mijn werk en een privé-auto zodat mijn vriendin naar d'r werk kon. Openbaar vervoer is voor ons beiden nooit echt een optie geweest omdat we te ver van het treinstation om zodoende een fatsoenlijke reistijd te realiseren. Daarom hadden we nooit de mogelijkheid om die tweede wagen de deur uit te doen. Maar dat gaat nu veranderen nu mijn vriendin helemaal voor zichzelf is begonnen, ze gaat de auto niet meer zo vaak nodig hebben en voor de beperkte hoeveelheid reizen die ze moet maken is het openbaar vervoer wel weer een optie.

Het wegdoen van de auto gaat heel veel geld schelen. Een snel kijkje op autoscout leerde mij dat de restwaarde van de auto minimaal €6.500, de laagste prijs die ik kon vinden was namelijk ruim €7.500. Ook de ANWB-website geeft aan dat de verwachte verkoopprijs binnen particulieren ligt op rond de €7.000. Dus met een inschatting van €6.500 reken ik mezelf niet al te rijk. Dat geld kan natuurlijk weer goed geïnvesteerd worden zodat het extra geld op gaat leveren. Ik heb er uiteraard al een goede bestemming voor, die studieschuld zeggen we hoogstwaarschijnlijk vaarwel. Scheelt weer 55 euro per maand.

Daarnaast scheelt het natuurlijk flink in de maandelijkse kosten. We hoeven geen verzekering, wegenbelasting en benzine meer te betalen. Dat scheelt bij 2 keer tanken al minimaal €200 per maand. Tel daar onderhoud en afschrijving bij op en je zit al snel op €300-€400 per maand lagere kosten. Aan de andere kant komen er natuurlijk wat reiskosten bij voor de trein, echter kan mijn vriendin die volledig door de praktijk laten bekostigen. Belastingtechnisch voordelig en de kostenpost wimpel je zo op een makkelijke manier af.

Ook nog zonnepanelen


We zouden ook nog bijna de zonnepanelen vergeten, eind oktober komen die op het dak en gaan ze renderen. Ook die kan ik bijna volledig bekostigen vanuit geld wat ik binnen nu en een maand binnen verwacht. Ik verwacht nog een afrekening van het werk van tussen de €3.000 en €4.000. Tevens verwacht ik nog subsidie van tussen de €650 en €1.200. Bij elkaar is dat tussen de €3.650 en €5.200 terwijl de kostenpost €5.400 is. Met pech moet ik €1.800 uit de spaarrekening trekken en met geluk maar €200. De zonnepanelen leveren gemiddeld ongeveer €50 per maand/€600 per jaar op.

Hoe zit het met de Cash Flow?


Vanuit een cashflow-principe gezien is dit ook allemaal erg interessant. Mijn cash-positie (spaargeld) blijft voor mijn gevoel gelijk (maximale daling van spaargeld is €1.800), maar mijn cashflow wordt flink positiever doordat de uitgavenpost flink omlaag gaat met ongeveer €400 per maand. Die daling is dus al in 5 maanden opgevuld. En daarna houden we €400 per maand over, en daar kunnen een heleboel leuke en/of nuttige dingen mee gedaan worden. De keuze om wel/niet op wintersport te gaan wordt in ieder geval een stuk makkelijker, we kunnen makkelijk eens uit eten gaan en we kunnen ons weer gaan storten op het aflossen van de hypotheek.

Eerst maar eens die auto verkopen om het één en ander in gang te zetten. Iemand ervaringen met wat het beste verkoopkanaal is? Is dat marktplaats, autoscout, via een dealer/autoboer, facebook of ouderwets een A4tje voor de ruit?

1 opmerking:

  1. Jaaaaaaa, hallo positieve cash flow! Oh, je gaat dadelijk zo ontzettend sneeuwballen. En alles lekker op die zaak boeken. Doen wij ook. Alle computermeuk, Nespressokoffie, fototoestellen, Ziggo, mijn mobiel, abonnement voor alarm, tanken. Heerlijk is het! Dat scheelt al zoveel op de maandelijkse huishoudelijke uitgaven. Telkens als ik weer iets bedenk bel ik naar de accountant (toffe gast die daarvoor niks in rekening brengt): haaaiiiiiiiiii, ik wil dit en dat, mag ik dat op de zaak? Whoot whoot!

    BeantwoordenVerwijderen